Epidemic Sound är det senaste tillskottet i en rad svenska startupbolag som slagit sig fram inom området digitala musiktjänster. Att Sverige är starkt på det här området hänger ihop med att vi varit duktiga på att exportera musik under ett par decennier, tror vd:n Oscar Höglund. Den svenska musikindustrin har sköljt över världen i tre vågor.

– Den första vågen var artisterna, som Abba, Björn Skifs, Ace of Base och Robyn. Den andra vågen var producenterna som Denniz Pop, Max Martin och Swedish House Mafia. Den tredje vågen är vi som kommer med de tekniska lösningarna. Spotify, Soundcloud och Epidemic Sound.

Hur gick det till när Epidemic Sound grundades?

– Bolaget grundades i lika delar frustration och ambition. Jag kommer själv från tv-hållet och de här delarna är så otroligt komplicerade, att skaffa musik till rörlig bild med rättigheter och hur det hänger ihop. Samtidigt såg vi det här som en fantastisk möjlighet. Man använder så mycket musik i tv-produktioner.

– Året innan drog Spotify i gång. Vi gjorde en variant på det.

Oscar Höglund talar om att Epidemic Sound vill skapa en ”alternativ musikindustri”. Det här har dock inte setts med blida ögon från den traditionella industrin. Den etablerade musikindustrin har varit kritisk, bland annat mot att Epidemic Sound tar över rättigheterna till verken.

– Det är väl inte direkt förvånande att det blir duster när det kommer in något nytt på en marknad. Men det här är bra för hela branschen. Det effektiviserar. Övriga aktörer blir mer på tårna, och blir tvungna att vara mer tjänsteinriktade.

Epidemic Sound ligger i gränslandet mellan teknik och musik. Teknisk chef är Mathias Björk, som har en bakgrund som mjukvarukonsult åt Ericsson och Saab. Han berättar att bolaget tidigt valde att arbeta med en webbaserad plattform, och att de ända sedan starten satt stor vikt vid tekniken.

– Det är en framgångsfaktor att vi ser oss som ett teknikbolag. Vi har fem personer som arbetar heltid med den tekniska plattformen och vi kommer att utöka det antalet.

Utmaningen inom teknikområdet är framför allt att hitta nya medarbetare. Konkurrens från andra bolag saknas inte.

– Det gäller att hitta rätt folk. Och då talar vi inte om den rent tekniska kompetensen, utan också om människor som trivs i den här miljön. Ett sådant här företag har en speciell kultur, säger Mathias Björk.

– Men det är tuff konkurrens om kompetensen. Spotify dammsuger marknaden, sedan har vi spelbolag som växer snabbt, som King och Mojang. Men ju mer vi uppmärksammas, desto lättare får vi.

I dag har Epidemic Sound 25 anställda. De har kontor i Nederländerna och Tyskland, förutom det svenska huvudkontoret. Nyligen fick de också in riskkapitalbolaget Creandum som delägare.

– Deras kunnande blir otroligt viktigt för oss. Det var en av de första investerarna som kom in i Spotify och har naturligtvis både erfarenheter och nätverk, säger Oscar Höglund.

När kommer Epidemic Sound att visa vinst?

– Vi har inte planerat för någon vinst, inte den närmaste tiden. Vi återinvesterar allt och satsar på att öka omsättningen i det här skedet. Vi ska ta marknadsandelar och bli en standardtjänst för tv-produktion.

Fakta

Inriktning: Tekniskplattform för bakgrundsmusik till tv-program och serier.
Omsättning 2013: 17,6 miljoner kronor.
Omsättning 2012: 13,8 miljoner kronor.
Grundat: 2009.
Antal anställda: 25.
Ort (huvudkontoret): Stockholm.