– Vi har bytt ut allt, säger Susanna Liljeqvist, cio på Filippa K.

CS träffar henne vid Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm, där modekedjan har sitt huvudkontor.

Hon är entusiastisk efter månader av hårt arbete, som har resulterat i ett framgångsrikt systemskifte.

Bytet innebär att ett egenutvecklat affärsstöd har kastats ut och ersatts av ett branschanpassat affärssystem från Infor, M3 for Fashion. I samma veva skiftade Filippa K kassasystem, e-handelslösning och informationslager och är nu på väg att införa ett nytt beslutsstöd.

– Vi hade växt ur de tidigare systemen. De var föråldrade och delvis egenutvecklade. När en leverantör lade ned kassasystemet startade vi om från början, men långt innan dess hade vi insett att vi behövde förnya vårt processtöd, säger Susanna Liljeqvist.

Den tidigare systemparken kunde inte stöda företagets multikanalstrategi, som går ut på att sälja via butiker, återförsäljare och e-handelssajter. Skiftet skedde med en it-avdelning på bara 2,5 personer, inklusive henne själv.

Receptet? Konsulter och standard, så långt det har varit möjligt. Strategin har varit behålla it-ansvaret internt, men lägga ut drift och utveckling.

Arbetet krävde en hel del förhandlingar och många arbetstimmar. Susanna Liljeqvist har haft nytta av en civilekonomexamen från Handelshögskolan, samt studier i data- och systemvetenskap, och en lång konsultkarriär från Connecta och Accenture.

– Det har varit väldigt mycket arbete med kravställningar och att säkerställa att de olika systemen verkligen fungerar ihop. Visserligen har vi gjort en del anpassningar, framför allt vad gäller integration, men i grunden kör vi originalversionerna, säger hon.

Det branschanpassade affärssystemet från Infor uppfyllde kraven på pris, teknik och funktioner och hade en hög tillräcklig grad av konfigurerbarhet.

– Även om vi arbetar med mer långsiktiga modeprodukter befinner vi oss i en snabbrörlig bransch som styrs av trender. Därför har vi gjort en del förbättringar för att snabbare kunna identifiera och analysera marknadsförändringar och säsongsvariationer, säger Susanna Liljeqvist.

Merparten av alla systembyten har skett det senaste året, med föregående planering och förberedelser under två år. Först ut var e-handelsstystemet, som redan är i drift i Sverige. Därefter var det dags för kassasystemet som togs i drift under våren. Sedan produktdatahanteringen och affärssystemet, i oktober.

Var det inte tungt att med en så liten egen personalstyrka hantera integrationen av så många samverkande system?

– Nej, det har fungerat väldigt bra, beroende på frånvaron av specialanpassningar och att vi har lagt mycket tid på planeringen, säger hon.

På gång är ett nytt beslutsstöd, tack vare bättre definierade produkt- och transaktionsdata i ett informationslager, för central planering och uppföljning.

Det nya beslutsstödet från Qlik ska användas för uppföljning och analys, och som indata för planering, inom produktion, inköp och ekonomi.

– Allt hänger ihop, såväl på transaktionsnivå som avseende operativa data, exempelvis från våra logistiksystem, Då blir det enklare att få grepp om det som händer, säger Susanna Liljeqvist

Nästa mål är att bygga ut e-handelssajten i Sverige internationellt och samtidigt lyfta in e-handelsfunktionerna i M3.

– E-handel är en viktig och ökande marknad för oss, men det gäller att expandera där på ett sätt som sker i samklang med vår övriga försäljning, säger Susanna Liljeqvist.

Fakta

Filippa K startade 1993 och namnet kommer från en av grundarna, Filippa Knutsson.

Inriktning: modekläder.

Antal anställda: 250 personer, varav 65 på huvudkontoret och en it-avdelning på 2,5 personer.

Antal butiker: cirka 50 i Sverige, med verksamhet i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, och Nederländerna. Företagets produkter säljs även i 17 länder i 700 butiker.

Omsättning: cirka 750 miljoner kronor.