Om du ska överleva som utvecklare måste du lära dig att avkoda signaler om att projekt är på väg att haverera. Den bästa indikatorn på det är besvärliga kunder. Alla erfarna utvecklare känner till ett antal olika typer som utan problem kan jämföras med mytologiska monster. Infoworld listar sju sådana.

1. Sjöodjuret
Precis som det legendariska sjöodjuret dyker den här kunden upp plötsligt, vanligtvis mitt i ett projekt, för att snärja in dig i sina många tentakler i form av motsägelsefulla krav.

Visst vill du att kunden ska bli nöjd, men motsägelsefulla krav är svåra att hantera. Fast fler krav innebär att du kan fakturera fler timmar. Men konflikter som inte får någon lösning kommer troligtvis att medföra att projektet kraschar. Ja, du förstår.

Sjöodjuret inser inte att det finns någon konflikt mellan de olika kraven, eftersom de ofta ställs av olika avdelningar som inte är medvetna om varandras krav Om du märker att en avdelning inte vet vad en annan gör så ska du kalla till ett möte med alla inblandade. Du kan bara tämja sjöodjuret genom att genom gå igenom de motsägelsefulla kraven i tur och ordning. Om du har tur löser du konflikterna med hjälp av gruppsamtal.

2. Den blodsugande fladdermusen
En sådan här kund gör inte så mycket skada på egen hand. Men en hel svärm av dem innebär stora problem. Om du inte krossar dem snabbt, i tur och ordning, så kommer ditt projekt att drabbas av blodförlust.

En konversation med en sådan här kund inleds på ett oskyldigt sätt. Kunden har ”en idé” som åtminstone i teorin verkar genomförbar. När du ställer en fråga kallar kunden in en kollega som hjälp. Den personen kommer med ett annat förslag och när du frågar om något kallas ytterligare en person in. Och sedan en till, och en till, och så vidare. Alla kommer med ytterligare förfrågningar, förslag och konflikter, vilket ger upphov till ännu fler frågor, varvid ännu fler personer kallas in. Innan du vet ordet av sprutar det ut konflikter och omöjliga krav, och du börjar känna dig riktigt orolig.

Begränsa antalet personer som kallas in för att ”hjälpa till” till ett fåtal, speciellt om varje tillkommande person ökar förvirringen i stället för att besvara dina frågor. Om det börjar kännas obehagligt kan du låtsas få ett telefonsamtal och lämna platsen så snabbt som möjligt.

3. Hydran
Om du hugger av ett av hydrans många huvuden så växer det fram två nya. Det enda sättet att besegra den är att hugga av alla huvuden samtidigt.

En hydrakund ger sig till känna på ett av två sätt. Antingen genom en aldrig sinande ström av krav och villkor, eller om du har tur med en likaledes aldrig sinande ström av förfrågningar om tilläggsfunktioner och ändringar i ett fastprisprojekt i vilket det inte finns tid över för sådana.

Lösningen är att täppa igen hålet efter varje huvud du hugger av så att det inte kan växa fram nya på samma ställe. Det gör du med hjälp av ett kontrakt som specificerar vad som ska levereras i ett projekt och hur ändringar i det ska hanteras.

Läs mer: Hur ska man kombinera outsourcing med innovation?

4. Minotaurosen
Till hälften man, till hälften tjur och gömd i mitten av en komplicerad labyrint. I ett utvecklingsprojekt gestaltar sig minotaurosen i form av en mäktig, men okänd, chef som gömmer sig någonstans, för att plötsligt göra entré och krascha ditt projekt.

Det finns inget känt försvar mot det här odjuret. Han, eller hon, har ofta ett ego som inte kan mildras. Du kan få ett hum om att en minotauros existerar genom referenser av andra, som ”det här kommer aldrig att godkännas av Robert”, eller ”vänta med att informera Robert så att han inte försenar projektet”. Om du föreslår att involvera Robert tidigt i projektet möts du av skräckslagna blickar.

Om det är en sådan person som godkänner dina fakturor är det lika bra att avsluta projektet.

5. Draken
Drakar är inga bra kunder. De samlar sitt guld på hög, bränner upp konsulter när de får lust och är allmänt svåra att komma överens med. Och du lär inte hitta någon riddare i skinande rustning som kan slakta dem. Drakar är rätt fåfänga och kan falla för smicker, men de är förrädiska och det är inte troligt att de håller löften. Det är mycket enklare för dem att sluka dig.

Du känner igen en drake på dess orimliga krav, på att den aldrig är nöjd, på att den är ovillig att betala och på elden som sprutar ut från dess mun. Du behöver troligtvis inte avsluta ett kontrakt med en drake. Draken kommer att ge dig sparken.

Det bästa sättet att undvika en drake är att prata med folk som arbetat för en kund tidigare. Om du känner igen beteendena som beskrivs ovan, lägger märke till den brända marken och spridda benrester framför ingången till drakens grotta så ska du tacka nej till projektet och leva för att koda ännu en dag.

Läs mer: Intresset för snabb analys växer snabbt

6. Enhörningen
Enhörningen gestaltar sig i form av ett perfekt tillfälle, som aldrig realiseras. Du ser lockande glimtar och i teorin kan du rida på en enhörning, men för det mesta visar den sig för att försvinna snabbt. Det slutar med att du lägger ner orimligt mycket arbete på att hitta den, för att tämja den. Om du kommer nära finns risken att du blir spetsad på enhörningens horn.

Om ett projekt verkar för bra för att vara sant, om det dyker upp och försvinner på ett slumpmässigt sätt, och om du upprepade gånger måste bevisa att du är bra nog för att få projektet, då är det en enhörning.

Gå vidare till ett annat projekt.

7. Varulven
De flesta kunder är inte monster. De är vänliga och det går bra att samarbeta med dem. Men ibland kan en kund förvandlas till ett monster som sliter dig i stycken. Det är en varulv.

Och när varulven förvandlas tillbaka till sitt vanliga jag kommer den inte ihåg vad den gjort och om du har överlevt så att du kan berätta om vad som hänt så tror den dig inte. I mjukvaruvärlden är den inte bara fullmånen som triggar förvandlingen. Det kan räcka med att du ifrågasätter någon teknisk favoritlösning eller pekar ut någon mindre lyckad affärsprocess.

Du kan hantera en varulv om du vet vad som sätter i gång dess förvandling. Du kan få tips av konsulter som jobbat med varulven tidigare. De kan säga saker som ”det går bra att jobba med honom så länge du inte ifrågasätter hans användning av kalkylprogram”.