Publik
Många var samlade för att lyssna vad företagen hade att säga om butiksdöden. Foto: Sitoo
Det var budskapet under butikssystemleverantören Sitoos konferens där företag som Google, Spotify och Klarna gav sin bild av hur handlarna ska undvika den så kallade butiksdöden.

I centrum för flera av föredragen stod mobiltelefonen, som blir ett allt viktigare verktyg när en konsument ska göra ett köp.

– I dag har vi i snitt 3,2 uppkopplade enheter per person. Den här utvecklingen påverkar sökningarna och i dag står mobilen för 30 procent av alla sökningar, uppgav Anna Wikland, som är affärsområdeschef för detaljhandel, teknologi och telekom på Google.

För handeln innebär det här att konsumenten tar kontrollen och sätter villkoren för när och hur de vill handla. Fler gör research och kollar upp priser när de befinner sig i butiken.

– 2011 var 10 procent av alla retailbaserade sökningar från mobilen, två år senare var de 30 procent, säger hon. Det här påverkar naturligtvis köpprocessen. Det innebär att konsumenten tar kontrollen och sätter villkoren för när och hur de vill handla.

För handlarna gäller det ha mobilanpassade sajter och gärna en tydlig köpknapp på sajten.

Läs mer: Klarna ska överleva genom att samarbeta med värsta konkurrenterna

En annan talare kom från Spotifys nya bolag som riktar sig mot företagare. Bolaget heter Soundtrack your brand och produkterna Spotify Business och Spotify Enterprise. Joel Broms Brosjö, som är produkt- och varumärkeschef ansåg att musik är ett underskattat verktyg i butikerna.
– Musik är ett av de områden man gjort minst inom. I den kommersiella kontexten har musiken hamnat på efterkälken.

– Spelas det fel musik lämnar kunden butiken, om de överhuvudtaget går in. Rätt musik däremot gör att kunderna stannar längre.

Soundtrack your brand designar produkter till företagare. Ett annat av deras uppdrag är att upplysa om vilka avtal som gäller.
– De flesta använder konsumentavtal, vilket man inte får i kommersiell kontext. Här har vi alltmer börjat informera om alternativen.

Nästa ämne i paneldiskussionen handlade om betalningar – och där fanns snabbväxaren Klarna, som nu är i färd med en USA-etablering, och talade om hur dessa påverkar försäljningen.

– Vi på Klarna tycker att det är sexigt med betalningar, men kunden tycker det är osexigt, det är bara ett hinder. Kunden är fokuserad på vad den ska köpa, sa Niklas Angergård som är marknadschef på Klarna.

Receptet är enkelhet i betalningslösningen, anser Angergård.
– Bara en sån sak som att uppgifter som e-post och postnummer är i ifyllda ökar försäljningen. Enkelheten driver försäljning, både på medellång sikt och på lång sikt, eftersom det påverkar lojaliteten.

Läs mer: Icas 20 000 anställda får en digital arbetsplats

Dagen knöts sedan samman av Sitoos vd Jens Levin. Sitoo utvecklar självt både system för webbshoppar och molnbaserade kassaregister för de fysiska butikerna. Levin rådde handlarna att inte försöka konkurrera med de stora jättarna Zalando och Amazon med pris. Däremot går det att konkurrera med nisch och med det lokala tänket. Även Jens Levin betonade mobilens betydelse.

– Det du har i butiken väntar sig konsumenten att du har i mobilen också, till samma pris. De här världarna måste spela tillsammans. Som handlare måste man göra det möjligt för konsumenten att påbörja köpresan i mobilen.
Använd er av de digitala kanalerna, så kommer ni att undvika butiksdöden, slog Jens Levin fast.