I Norden skickades 5,3 miljarder brev till de 25 miljoner invånarna via Postnord förra året. Det kan låta mycket men faktum är att det är betydligt mindre än i början av 2000-talet.

För Postnords del är tappet kännbart. I Danmark har 65 procent av brevvolymen försvunnit sedan 2000 och i Sverige runt 40 procent.

– 2020 kanske vi har 20 procent kvar av det vi hade 2000, säger Håkan Ericsson, Postnords vd, på ett frukostseminarium anordnat av IVA i går.

Bland det första han gjorde efter han tillträtt i slutet av 2013 var därför att räkna på rasets konsekvenser för verksamheten.

– Vi kallade det för the postal cliff – om vi inte gör något, hur kommer då resultaten att påverkas?

Läs mer: Windows molntjänst för dyr för Posten

Och svaret var nedslående. Runt 2020 skulle Postnord gå rejält med förlust både med ett mer försiktigt scenario och ett mer aggressivt.

– Det var rätt deprimerande, det är rätt många miljarder vi talar om, säger Håkan Ericsson.

Sedan dess har Postnord därför minskat sina kostnader – det handlar om reducerade resekostnader, färre konsulter men också personalneddragningar.

Men parallellt har också strategin lagts om.

Fokus har förflyttats från brevdelen och i stället hamnat på e-handeln som ökar väldigt kraftigt. En del i det hela är att erbjuda e-handelsföretagen en helhetslösning, alltifrån transport och returhantering till sådant som målgruppsanalys och marknadsföring – både digital och fysisk.

Precis som all annan digitalisering flyttas också Postnords fokus allt mer till själva slutkunden och där planerar de exempelvis att under året ta fram en app där mottagaren själv ska kunna lägga in hur paketet ska levereras – hem, till butik eller kanske till sommarstugan.

– Där kan e-handelsföretaget erbjuda alternativen gratis till kunden, men betala oss, fast det som vi tror blir vanligast är att kunden får lägga till en avgift om man ändrar leveransen. Det handlar om mottagarmakt på ett innovativt sätt, säger Håkan Ericsson.

Läs mer: Posten kapar sekunder med mobilapp

På frågan om han såg någon disruptiv kraft som kan bli hans värsta mardröm slog han fast att digitaliseringen i sig är det som stöper om marknaden snabbast.

– Den har vi en bra plan för. Men det är klart att om digitaliseringen går ännu fortare och 90 procent av breven är borta på två tre år så blir det dyrt för oss. Vi har många anställda och om vi måste göra oss av med många av dem så är omställningskostnaden otroligt hög.

En annan fråga är om Postnord fördröjer utvecklingen med digitala brevlådor eftersom det är dyrt för dem att ställa om och avskeda personal. Postnord ligger ju inte heller särskilt långt fram på det området.

Läs mer: Postnord: "Svensk e-handel tappar inte mark – tvärtom"

– För ett och ett halvt år sedan vågade vi inte satsa men nu utgår vi ifrån kunden. Vi bromsar inte på något sätt – vi kan inte hindra förändringen i marknaden och trots att omställningskostnaderna om brevvolymen rasar är stora så är det bättre att ta dem än att inte möta kunden, säger Håkan Ericsson.

– Visst skulle kunna driva på genom att sluta dela ut post men vi tror inte på den vägen. Danska myndigheter skickar inte längre fysiska brev men de svenska har lämnat det till marknaden att välja. Och vi ser att många fortfarande föredrar fysisk post.

Fakta

  • 2013 omsatte Postnord i Sverige drygt 23 miljarder kronor och hade 24 000 anställda. Det gör Postnord till den näst största arbetsgivaren i Sverige (bara den nya polismyndigheten är större).
  • Postnord har totalt 5 300 utlämningsställen i Norden, 1 830 av dem finns i Sverige. Det är en viktig bit i e-handelsstrategin.
  • I dag fokuserar Postnord på den nordiska marknaden och har inga planer på att expandera utanför den.