e-handel
Foto: Maria Elena (CC)


Innan år 2020 väntas e-handeln mellan företag gå om konsumentmarknaden i omsättning, enligt flera rapporter. Ändå ligger de stora svenska B2B-företagen efter.

För trots allt prat om näthandel saknar tre fjärdedelar av de svenska börsbolagen inom B2B e-handel, det visar intervjuundersökningen Säljindikatorn 2015. Det är skrämmande siffror menar Mikael Juhler, vd på PMP Marknadskonsult som gjort enkäten.

– Det är en tröghet som inte hör hemma år 2015 i Sverige. Vi pratar ju om oss själva som ett it-under och man säger att Sverige ligger i framkant, men det gör vi ju inte alls. Inte i det här avseendet i alla fall.

Läs mer: Så gör du bättre digitala affärer – hämta inspiration hos andra

Enligt Statistiska centralbyrån står e-handeln för sju procent av all handel mellan företag i Sverige. Men allt tyder på att siffran kommer att öka. Förra året släppte Forrester en rapport, baserad på intervjuer med amerikanska företag, som pekade på att B2B kommer att omsätta mer än B2C inom e-handel före 2020.

Och då är den dörren stängd för de företag som envist håller sig till traditionella försäljningsmetoder. Mikael Juhler menar att det på sikt kommer att leda till att man förlorar marknadsandelar. Både till svenska konkurrenter och till utländska storföretag.

– Någon är där och nyper deras kunder och deras marknad just nu. Förmodligen är det en del framsynta svenska företag som nyper av de som inte ger sig in på internet, men det som inte är bra är att mycket av försäljningen hamnar utomlands – i Düsseldorf eller London, säger Mikael Juhler.

På samma sätt öppnas nya försäljningskanaler för de som tar klivet säger han.

Mikael Juhler
Mikael Juhler, vd på PMP Marknadskonsult.


– Svenska företag kan plötsligt börja sälja i Tyskland, Norge eller Holland. Om de bara sätter upp en vettig distribution är de inte begränsade av att de ligger på Drottninggatan i Stockholm, eller bara finns på 14 orter runt om i Sverige. Då finns de ju på internet – då är det bara att börja sälja utomlands!

Läs mer: Apple och Microsoft verkar ha slutit fred - och det är goda nyheter

Samtidigt verkar utvecklingen gå trögt. Av de 100 börsnoterade B2B-företag som deltagit i undersökningen säger två av tre att de inte utvecklats inom e-handel de senaste tre åren. Lika många säger att de inte har några planer på e-handel under de kommande tre åren.

– De säger själva att de inte tror att det är lönsamt. Och om de inte tror att det är lönsamt, då satsar de inte på det, menar Mikael Juhler.

– Anledningen till att de inte tror på det är att de har en rädsla att om de inte har personlig kontakt och får bygga relation med kunderna, utan att allt sker rent mekaniskt över internet, då är de rädda att någon annan enkelt kan komma att ta kunderna. Deras egen slutsats är att de inte vill bli en stor aktör på internethandel därför att där handlar kunderna bara efter lägsta pris.

Av företagen i undersökningen som faktiskt börjar med e-handel säger en majoritet, tre av fyra, att det har varit lönsamt. I USA är siffrorna ännu högre. I Forrester-rapporten svarar 89 procent av de tillfrågade bolagen att de ökat sin B2B-försäljning sedan de började med e-handel.

Läs mer: Ny serie: Annonsering på Facebook - därför har få insett fördelarna

Mikael Juhler tycker att de svenska bolagen som ligger och tvekar ska titta på de siffrorna och tänka över situationen.

– De som gör det här är helt på det klara med att det är lönsamt. Och om man tittar på tillväxten på e-handel och att alla analyser pekar mot att det ökar måste det ju räcka för att man ska kvickna till liv och förstå att man måste göra något åt det. Men alla kommer inte att se det förstås. Det kommer att finnas vinnare och förlorare här, säger han.