Telia Sense
Foto: Telia.


Moderna bilar är i de allra flesta fall utrustade med en OBD-port. Och den har nu blivit vägen in för ny hårdvara framtagen av Teliasonera, en tjänst vid namn Telia Sense. Den ska göra det möjligt att koppla upp bilen som blir en del av sakernas internet.

Tanken är att bilägaren ska få tillgång till en rad smarta funktioner som en digital instrumentbräda, kunna se var bilen är parkerad – för det är bara att erkänna, det är inte alltid så lätt att komma ihåg – eller hjälpa föraren att köra miljövänligt. Och den ack så eftertraktade wifi-uppkopplingen. Till plattformen kan olika företag koppla sin appar eller tjänster och en av dem som valt att göra det är Folksam.

Läs också: För internet of things är det bättre med dimma än med moln

– För vår del är detta den nya typen av bilförsäkring. Erbjudandet Köra Säkert, som vi kopplat till Telia Sense, är nästa steg och handlar om att förändra förarens beteende, säger Daniel Eriksson, produktdirektör på Folksam.

Köra Säkert innebär att kunden kan montera en liten indikator i bilen som sedan kopplas upp mot Telias hårdvara. Inledningsvis handlar det främst om att se till att föraren inte kör för fort. Grönt ljus för rätt hastighet, gult och rött om det går för fort.

– Försäkringen innehåller fortfarande samma saker. I början är det bara morötter, ingen bestraffning. Kör man bra kan man få rabatt på sin årspremie, säger Stina Wärn, produktutvecklare på Folksam.

Daniel Eriksson ser plattformen främst som en överlappningsteknik och en lösning för de bilar som inte är uppkopplad, och fram tills den dag vi har helt självkörande bilar. Men det dröjer minst något decennium innan de bilarna är i majoritet på vägarna tror han.

– Vi kommer att utveckla konceptet och lära oss mer. Det finns ett gäng sensorer som vi valt att inte använda än, som g-kraft vid inbromsning och i sidled. Framöver ser vi att det kan användas i villor, för att få indikationer på en vattenskada. Något som kan vara väldigt kostsamt, säger han.

Rädslan hos såväl konsumenter som företagskunder är att all data som bilar och indikatorer kan samla in kommer påverka premier och utbetalningar negativt.

Där tycker Daniel Eriksson att det krävs en etisk och filosofisk diskussion kring var gränsen går. I dag drar de den vid att ta reda på exakt var bilen befinner sig och när, det är inget de säger sig vilja veta.

Läs också: Digital pionjär för 20 år sedan. Nu utmanas Trygg Hansa av nya digitala uppstickare.

För Folksam innebär det att de ansluter till en av landets stora aktörer på marknaden och teleoperatörens position är en av anledningarna till att de valde att ingå i samarbetet. Ju fler partners som ansluter sig desto bättre för kunderna resonerar Daniel Eriksson. Men de stänger inga dörrar för andra samarbetspartners framöver.

– Vi har scannat av marknaden och fastande för Telia för att där kan vi vara med och påverka förarnas beteende inte bara samla in en massa data. Så just nu under inkörningsperioden håller vi oss här, säger han.

Telia Sense är tänkt att kunna fungera på de flesta bilar tillverkade efter 2001, även de som saknar inbyggd uppkoppling. Med från början, utöver Folksam är också Bilia.

Leverantörer ska kunna erbjuda sina tjänster via appens gränssnitt, men också ta del av bilens data för att utveckla sina tjänster. Vem som får ta del av informationen är däremot upp till bilägaren. Tjänsten släpps i Sverige under 2016 och efterhand även på andra marknader.