Det råder optimism bland de börsnoterade it-konsulterna. Det visar analysföretaget Redeyes stora konsultenkät.

Hela 67 procent av de tillfrågade bolagen räknar med att 2016 kommer att ha ett bättre marknadsklimat än 2015. Motsvarande siffra i fjolårets enkät var att endast 53 procent trodde på bättring kommande år.

Internet of things, e-hälsa och säkerhet är de tre områden som flest tror kommer att påverka konsultmarknaden under de kommande åren.

Tittar man på bolagens genomsnittliga rörelsemarginal så ligger den tämligen stabilt runt 7 procent under de senaste åren. Och de glada tongångarna accentueras av att majoriteten av bolagen tror att konsultpriserna kan komma att stiga med 2 procent.

Läs också: Evry och Tieto pressas när indierna ökar takten – så ska de nordiska bolagen överleva

Förhoppningen om stigande priser brukar dock finnas hos konsultbolagen. Men om det skulle vara så att de får rätt i sin spådom, så finns det mycket som talar för att det ändå blir som vanligt. För i vanlig ordning finns också en tro på att lönerna förväntas öka mer än konsultpriserna, med 2,6 procent enligt respondenterna. Det ger så klart risk för marginalpress.

Staffan Hanstorp
Staffan Hanstorp, vd på Addnode.


Men den situationen är knappast ny. Staffan Hanstorp, vd på Addnode konstaterar att medan exempelvis priset för bilservice har ökat sju gånger under de senaste tio åren, så ligger det genomsnittliga timpriset för it-konsulter kvar runt tusenlappen.

– Alla förväntar sig att lönerna ska öka med 2,5 procent per år, men vi har haft ungefär samma pris i 20 års tid. Det är egentligen ett helt omöjligt uppdrag att få ihop det, men ändå lyckas vi på något sätt varje år, konstaterar Addnode-vd:n.

Han säger att bolagen har blivit bra på att hela tiden uppfinna sig själva och hitta vägar att komma runt marginalpressen i form av att mixa nearshoring, offshoring och nya paketeringar.

– Det gäller att hela tiden förflytta sig och inte vara så generell. Säger du bara att du är en duktig snickare eller duktig it-konsult, då får du inte bra betalt. Det handlar om att paketera det på rätt sätt inom det område där du är specialist.

Läs också: Nu byter Evry vd – CGI-duo ska leda det svenska bolaget

Och vd:arna på plats hos Redeye konstaterar att det kommer att bli oerhört svårt att åter uppnå de glada dagar då flera av bolagen hade 20 procents marginal.

– Nej, det är inte möjligt. Jag tror inte att kunderna kommer att tolerera det. Det här är på väg att bli en mogen bransch nu. Kunderna jämför konkurrenterna och så får vi agera utifrån det. I vår leverans har vi alltid haft råd att erbjuda produkter eller tjänster kring leveransen. Vi har inte råd att ha det längre utan att ta betalt för det, säger Staffan Hanstorp.

Anders Eriksson, vd på Softronic, är också luttrad av den ständiga kampen mellan stillaliggande konsultpriser och ökande löner.

Anders Eriksson
Anders Eriksson, vd Softronic.


– Jag förstår inte varför de ekonomiska reglerna inte funkar i vår bransch, säger han om det faktum att man varje år brottas med samma utmaningar.

Kombinationen medvetna kunder och stenhård konkurrens gör att det blir svårt att höja priserna i samma takt som inom andra branscher.

– Varför går vi med på det? Konkurrensen gör att det inte går att göra på något annat sätt. Det är klart att exempelvis indierna och konsultmäklarna påverkar. Det gör att det blir ett tak över hela marknaden med förväntningar om låga priser.

Läs också:  Evrys ordförande gripen av polis på flygplats

Anders Eriksson konstaterar att det gäller att visa hur de lokala bolagen kan leverera tjänster som faktiskt fungerar, och för Softronics del fortsätter man sin strävan att överge modellen med timpriser.

– Vi måste paketera det vi säljer på ett annat sätt, det vill säga det här paketet kostar x kronor. Men timmar kommer alltid att finnas i bakgrunden. Om man jämför med ett byggprojekt så kanske det sker ändringar på vägen under leveransen. Vill du exempelvis ha en ny vägg får du en ny offert för det, och då blir det sannolikt per timma.

Ett sätt som konsultbolagen strävar efter att hålla nere lönekostnaderna är att hela tiden rekrytera in unga och hungriga konsulter. Men det är också en djungel.

I en hård marknad där alla har börjat hitta sin nisch är det tydligt att jakten på rätt kompetens är svår. 37 procent säger att den största utmaningen är att rekrytera rätt personal, och detta trots att de flesta noterade konsultbolagen hamnar högt upp på Universums lista över attraktiva arbetsgivare. 

Fakta

Undersökningen bygger på intervjuer med representanter från 33 bolag, som totalt har cirka 11 000 anställda.

Frågorna ställdes av Redeye under oktober.