Sociala medier
Foto: Jason Howie (CC)


Europeiska tonåringar kan komma att behöva be sina föräldrar om lov för att få använda Facebook, Instagram eller Snapchat framöver. Detta enligt EU:s nya förslag till dataskyddslagstiftning, något som retat upp amerikanska it-företag, rapporterade Financial Times den 14 december.

De nya reglerna som EU-parlamentet och ministerrådet kom överens om på tisdagskvällen den 15 december innebär att företagen är förbjudna att hantera data från alla under under en viss ålder, utan att föräldrarna gett sitt tillstånd. Förhandlarna hade siktat på en 13-årsgräns men det slutade med att EU-länderna får sätta gränser på upp till 16 år, meddelade EU-parlamentet i ett pressmeddelande. Förändringar som skulle kunna skada affärsmodellen för flera av de företag där tonåringar är den primära målgruppen.

Åldersgränserna är en del i ett stort paket med dataskyddsregler som är i slutfasen av lagstiftningsprocessen. De nya reglerna säger även att företag inte får dela med sig av personliga data utan explicit tillstånd från konsumenterna och alla företag som hanterar stora mängder persondata måste även tillsätta en dataskyddschef.

Om företagen inte följer de reglerna kan de åka på dryga böter. Upp till fyra procent av den globala omsättningen, vilket kan bli rejäla summor när den uppgår till flera miljarder dollar.

De nya reglerna klubbas i parlamentet under våren. Efter det tar det två år innan den nya förordningen – som är tvingande för medlemsländerna – blir lagstiftning.

Förhandlingarna kring ny dataskyddsförordning har pågått sedan 2012, men frågan om åldersgräns är ett tillägg som dök upp i sista sekund. It-företagen drog snabbt igång en massiv lobbyverksamhet mot förslaget eftersom man tycker att tillägget jäktats fram. Förhandlarna ska dessutom inte ha rådfrågat barnsäkerhetsorganisationer.

Läs också: Facebook är störst och Instagram växer snabbast – men vi kommunicerar fortfarande via mejl.

Enligt en grupp, Coalition for children online, har ingen förklarat varför åldersgränsen skulle höjas från 13, där den ligger i dag, till 16 år. Förslaget skulle, enligt dem, uppmuntra barnen att ljuga om sin ålder och begränsa deras tillgång till viktiga onlinetjänster.

Med vid förhandlingarna sitter Alexander Whalen, från gruppen Digital Europe som representerar teknikföretagen i Bryssel.

– Det är orimligt att tänka att ett 15-årigt barn behöver föräldrarnas tillstånd i varenda situation. Detta är sista-minuten-tillägg, säger han till FT.

Tonåringar har blivit en viktig grupp för många sociala medieföretag, just för att de ofta är snabba med att haka på nya trender. Det använder nätverken i sin tur för att locka till sig annonsörer som har svårt att nå yngre människor, som inte längre tittar på tablå-tv.

Läs också: Google kämpar på med sociala medier – försöker återigen göra Google Plus hett

Uppdaterat 29/1: Konsumentminister Per Bolund, MP, säger till DN att Sverige kommer att lägga sig på lägsta möjliga nivå, det vill säga en 13-årsgräns.


Den här artikeln publicerades första gången 16 december 2015.