Apple och Samsung släpper flera nya flaggskeppstelefoner varje år, ändå håller kunderna på att tappa intresset. Marknaden för smarta mobiltelefoner börjar se dyster ut.

Enligt analysföretaget IDC är 2015 första året då mobilmarknadens tillväxt hamnar på under tio procent. Det är ett steg i en nedåtgående trend som av allt att döma kommer att fortsätta. 2019 förutspås tillväxten falla under fem procent.

Det finns många förklaringar. Marknaden, framförallt i västvärlden, är mättad. När nästintill alla har en smart telefon finns det inga nya kunder att rikta sig till. Istället har det blivit en ersättningsmarknad där det gäller att locka kunder som vill uppgradera sin telefon.

Samtidigt har teknikutvecklingen slutat göra stora skutt framåt, och wow-faktorn är som bortblåst när alla tillverkare släpper nästintill identiska produkter.

– Det har blivit en ganska tråkig marknad. Alla har rektangulära telefoner med gorillaglas på, de ser förvirrande lika ut. Det är inte mycket design, inte många features utan allt fokus har hamnat på appar, tjänster och ekosystem, säger Leif-Olof Wallin, analytiker på Gartner, till Computer Sweden.

Läs också: IDC: ”Windows-telefoner kommer aldrig bli något”

Han jämför släppen av nya Apple-telefoner nu och för ett par år sedan. Då lämnades det in Iphones som körts över med bilen eller fått ett dopp i toaletten bara för att ägaren skulle kunna byta upp sig till den senaste modellen. Det beteendet har redan blivit ovanligt.

– Hårdvaruutvecklingen har lugnat ned sig till en stilla lunk. Folk behåller sina enheter upp till två år och väntar tills de får en ny, det är ingen som bråkar längre, säger Leif-Olof Wallin.

Samtidigt blöder många mobiltillverkare. Både Sony och Blackberry har kniven mot strupen. Microsofts marknadsandel faller stadigt och HTC tappar. Det är bara Apple och Samsung som står stabilt.

Utvecklingen på mobilmarknaden har tydliga paralleller till bilbranschen, menar Leif-Olof Wallin. Modellerna lever längre, och får något ansiktslyft på vägen – som Apples S-telefoner – och när det väl kommer en ny årsmodell är framstegen små.

– Det här är det nya normala. Det pekar på en bransch som börjar bli mer och mer mogen. Precis som bilbranschen sker ingen otrolig innovation. Det är förfiningar, förbättringar, och lite ny teknik och idéer som kommer in i takt med de mognar.

Inget som inspirerar och lockar köpare direkt.

Läs också: Sony ger sina smarta telefoner en sista chans, sedan ryker de

Ett annat problem är att de förändringar och den konkurrens som faktiskt finns inte betyder så mycket för konsumenterna. Om Samsung slänger in en snabbare processor eller en skärm med högre upplösning i sin Galaxy S7 kanske det gör den vassare än en Iphone – men vad gör det?

Snittkonsumenten kommer varken att märka av eller uppskatta de egenskaperna, enligt Carolina Milanesi, chefsanalytikern på Kantar Worldpanel.

– En snabbare processor ökar prestandan, men det finns många andra faktorer som dålig täckning som också påverkar prestandan, så det är svårt för användaren att se vad som är vad. Dessutom tror jag inte att en snabbare processor är en stor uppgradering, säger hon till IDG News.

Det räcker inte att konkurrera med en enskild egenskap – snabbare, stryktåligare eller mer högupplöst. En telefon måste vara bättre än konkurrenterna på flera punkter för att vinna kunder, och det är svårare att marknadsföra en telefon som ”bättre”.

Läs också: Microsoft lanserar nya telefoner. Varför envisas företaget med förlustaffären?

– Egenskaperna man lägger till är kanske bra att ha, men inte kritiska nog för att ett större antal personer med rätt nya enheter ska gå ut och köpa nytt, speciellt inte när de kanske inte ens betalat av sin gamla, säger analytikern Jack Gold på J. Gold Associates till IDG News.

Visst finns det fortfarande mobilmarknader som växer. I Mellanöstern och Afrika ökade försäljningen med över 50 procent jämfört med i fjol enligt IDC. Men där måste tillverkarna snarare konkurrera med prispress än nya funktioner.