Indiegogo


Nu ska det bli möjligt även för stora företag att samla in finansiering, validera produktförslag och arrangera tävlingar för nya konsumentbaserade idéer via crowdsourcing. Precis som startups, välgörenhetsorganisationer och småföretag ska de nu kunna vända sig till allmänheten med sina idéer och produkter, skriver IDG News.

Precis som den allmänna varianten ska Indiegogos Enterprise Crowdfunding ge konsumenten möjlighet att få tag på produkter innan de når den öppna marknaden, genom att utlova pengar under utvecklingsfasen.

Nu kan man ställa sig fråga om stora företag inte har de här möjligheterna själva, att utveckla sina egna produkter. Men oavsett hur framgångsrikt ett bolag är så är det en kostsam historia att gå in i nya projekt. Nya idéer möter ofta en lång uppförsbacke inledningsvis.

Läs också: Skattesmäll för Kickstarter-kampanjer – nya regler för crowdfunding införs

Genom att köra en 30-dagarskampanj för att finansiera eller öppna ett forum där konsumenter kan lämna egna förslag tar bort mycket av den ekonomiska bördan från företagen säger Gwen Nguyen, ansvarig för företagssatsningen på Indiegogo. Kampanjen kan också öppna en direktkanal för konsumenterna för att ge feedback på allt från utformning till prissättning. Samt mäta efterfrågan och skapa uppmärksamhet kring produkten.

Företagstjänsten har det senaste året legat ute som pilotprojekt och har redan lockats till sig några av världens största företag, företag som säger att de kört flera lyckade kampanjer. Ett av dem är GE Appliances, som lanserat flera produkter via plattformen. Idéer som i vissa fall legat och samlat damm under flera år.

– Om det floppar, inga problem. De direkta kostnaderna var i vissa fall 20 gånger lägre än en traditionell produktlansering, vilken kan kosta tiotals miljoner dollar, säger Natarajan Venkarakrishnan, ansvarig för forskning och utveckling hos tillverkaren.

Kraven för att få starta en kampanj skiljer sig inte från originalplattformen. Det räcker att ha en produkt eller idé, starta en sida, lägga upp en video och en beskrivning av projektet. Indiegogo tar sedan fem procent av varje insamlad dollar.

Läs också: Vart tionde Kickstarter-projekt som finansierats misslyckas

Att vända sig till crowdsourcing är inte bara ett sätt att få in pengar. Det är också ett sätt att få feedback från de kunder som engagerat sig. En kampanj ger stora mängder data, både innan, under och efteråt säger de ansvariga på Indiegogo. Samtidigt säger de också att insikter som inte nås via de traditionella marknadsföringskanalerna, genom att nå konsumenter som gillar att vara tidigt ute och kan produkten.

– Du får deras insikt och du vet att när du väl spenderar miljontals dollar på verktyg, massproduktion, distribution och försäljning så har du redan byggt upp den målgruppen. Det betalar nästan sig självt, säger Andrew Erlick på Indiegogo Enterprise.