Kriget mellan spelbranschen och piraterna har rasat sedan åttiotalet. Då var det tonåringar som satt och knäckte kopieringsskyddet uppe på rummet, men med åren har det blivit en allt större och mer seriös verksamhet. Men nu håller något på att hända.

Den första december släppte svenska Avalanche Studios spelet Just Cause 3. Det sålde som smör, recensenterna var hyfsat nöjda – och piraterna blev rosenrasande. Spelet visade sig vara ett rent helvete att knäcka.

just cause 3
Svenska Just Cause 3 är ett av de spel som orsakar piraterna stor huvudbry just nu.


Det har gått över en månad, och fortfarande har ingen lyckats ta fram en spelbar piratkopierad pc-version. I en tråd på Reddits knäckarforum rasar användarna, och orsaken stavas Denuvo.

”Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om Just Cause 3, men jag kollar ändå i den här tråden varje dag, jag är så rädd att vårt lilla skepp håller på att kapsejsa på grund av monstret som heter Denuvo”, skriver en användare.

Läs också: "Inget kopieringsskydd har någonsin stoppat kopiering" - Om konsten att knäcka spel

Denuvo är ett nytt österrikiskt företag som på några få år radat upp en imponerande troféhylla.

Namnet Denuvo blev känt första gången hösten 2014. Biowares rollspel Dragon Age: Inquisition var ett av årets största släpp, men tack vare Denuvos kopieringsskydd dröjde det månader innan det knäcktes. Samma år blev Lords of the Fallen en annan succé för Denuvo – det tog merparten av ett år innan det kunde piratkopieras. Den senaste upplagan av fotbollsspelet FIFA har inte heller knäckts trots att det släpptes i september.

Men det var Just Cause 3 som fick den kinesiska hackergruppen 3DM, som tidigare knäckt andra Denuvo-skydd, att på allvar fundera på att kasta in handduken.

”Jag tror fortfarande att det här spelet kan knäckas. Men med tanke på hur krypteringstekniken utvecklas är jag rädd att det inte kommer att finnas gratisspel att spela i den här världen om ett par år”, skriver 3DM:s ledare enligt Torrentfreak.

– Det där är fantastisk reklam för oss, säger Denuvos marknadschef Thomas Goebl till Computer Sweden.

Hackergruppens uttalande har spridits som en löpeld i spelmedia – och Denuvo har blivit nedringda av förläggare.

– Det är ganska hetsigt för tillfället. Vi får massor av olika förfrågningar både från nöjesindustrin och från vanliga mjukvaruföretag som frågar om eller hur vi kan hjälpa dem skydda sina produkter, säger Thomas Goebl.

Läs också: Handgjorda spelkonsoler som drivs med Raspberry Pi en svensk jättesuccé

Företaget började som en avknoppning från Sonys skivtillverkningsdivision DADC. Under åttiotalet öppnade de ett kontor i Salzburg i Österrike som bland annat skulle jobba med kopieringsskydd. De är bland annat skyldiga till det ökända skyddet SecuROM, som spelare rasade mot i åratal.

För ett par år sedan köpte den lokala företagsledningen loss det österrikiska kontoret. Ett av målen var att skapa ett kopieringsskydd som verkligen fungerade.

– De flesta av oss här på Denuvo är själva spelare. Så vi har gått igenom alla hinder som olika säkerhetsfunktioner satt upp och alltid tänkt på hur man skulle kunna göra dem bättre ur ett konsumentperspektiv. Så när vi startade företaget sa vi ”okej, vad blev fel här? Vad var det konsumenterna inte gillade, och hur kan vi göra det bättre?”, säger Thomas Goebl.

Många spelutgivare använder olika typer av drm, digital rights managment, för att kontrollera att bara den som köpt spelet kan spela det. Men det räcker inte som fullgott skydd, och det behövs inte heller fler sådana system menar Thomas Goebl. Alla de populära pc-plattformarna som Steam, Origin och Uplay har redan inbyggda sådana.

– Så varför inte dra nytta av det och försöka se till att ingen kan kringgå systemet? Vi satte ytterligare ett lager ovanpå deras befintliga drm och försökte göra det omöjligt att rekonstruera källkoden och att ta bort [skyddet] från koden, säger han.

– Men vi behövde också hitta en balans så att det inte blir några besvär för kunderna när de installerar eller startar spelet. Och ännu viktigare, speciellt för mig som spelare, är att det inte har någon negativ påverkan på spelets prestanda, som bildfrekvensen.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning