lars danielsson
Lars Danielsson.


Nu har Microsoft jobbat intensivt med att etablera Windows 10 i nästan ett års tid. Startskottet avlossades den 21 januari förra året då företaget meddelade att uppgraderingen till Windows 10 skulle bli gratis för användare av Windows 7 och 8.1 under ett års tid efter lanseringen. Därefter har en mängd olika kampanjer för att få folk att uppgradera genomförts.

Sammanfattningsvis kan man likna företagets agerande vid tvångsmatning med tratt av gäss, i syfte att producera gåslever. Vi kunder är gässen och det som Microsoft häller ner i tratten är uppgraderingsfilerna för Windows 10. Gåslevern i den här liknelsen lär vara alla pengar vi kommer att betala till Microsoft för diverse molntjänster, hårdvara och traditionella applikationer under de närmaste åren.

Läs också: Windows 10 en dundersuccé på företagen – rullas ut i en rasande fart

Det är kanske bäst att avsluta liknelsen där, med tanke på hur det går för gässen under produktion av gåslever. Jag utgår från att Microsoft inte tänker ta kål på sina kunder.

Det mest intressanta i hela historien är inte vad Microsoft har gjort, utan att företaget har förändrats. Strategin för Windows 10 är ett av få exempel, och definitivt det mest signifikanta, på att Microsoft kan anpassa sig till omvärlden.

Tidigare har det varit hugget i sten hur affärsmodellen för Windows sett ut, det har handlat om att ta bra betalt för varenda operativsystemslicens. Med den nya vd:n Satya Nadella i spetsen har man förändrat den modellen. Visst har förändringen skett under galgen, när farhågorna växt om att den traditionella försäljningen av operativsystem ska bli irrelevant. Men förändringen har av allt att döma skett innan det var för sent.

Läs också: Microsoft satsar på företagskunderna i nya Windows 10-uppdateringen

De enda andra strategiförändringarna man kan jämföra med för Microsofts del är satsningen på internet 1995 (Bill Gates mejl med titeln Internet Tidal Wave), övergången till molnteknik under senare år och till viss del accepterandet av öppen källkod. Visst är satsningen på hårdvara också en stor förändring för företaget, men i det fallet handlar det inte om att byta ut existerande produkter och strategier mot något nytt, utan helt och hållet om att etablera ett nytt affärsområde.

Att Microsoft blivit mer flexibelt och att dess ledning klarar av att utmana etablerade tillvägagångssätt bådar gott för företaget. Nu gäller det att också fatta rätt beslut om förändringar. Så här långt ser man ut att vara på rätt väg.