Swift
Tobias Ahlin, Johannes Edelstam och Andrey Zhukov är mycket positiva till Apples programmeringsspråk Swift.


Apple lanserade programmeringsspråket Swift i juni 2014 som ett modernt alternativ till det etablerade Objective-C för att bygga IOS-appar. Nu syns allt fler tecken på att utvecklarcommunityn kring Apples klientenheter hoppar på tåget. På sikt ser det ut som om Swift ersätter Objective-C som huvudspår för IOS-utveckling.

I en kontorslokal i Gamla stan i Stockholm som delas av flera företag och frilansande utvecklare har man redan kommit i gång med att använda Swift i skarpa projekt. Johannes Edelstam som är medgrundare av Confetti som utvecklar en eventtjänst, samt Andrey Zhukov och Tobias Ahlin som är frilansande utvecklare, har alla hunnit bekanta sig med Swift.

Läs också: Öppen källkod glödhett bland it-jättarna – här är 10 produkter som blivit open source

Andrey Zhukov som grundat Nexo, en tjänst för kartläggning och navigering berättar följande:

– Från början skrev jag koden för IOS-versionen av produkten i Objective-C, men under förra året skrev jag om allt i Swift, säger Andrey Zhukov som även är känd som en av grundarna av Toca Boca.

Han riktigt skiner upp när han pratar om Swift:

– Det är enklare att omsätta idéer till kod med Swift, det är enklare att uttrycka saker. Jag rekommenderar verkligen Swift för nybörjare, säger Andrey Zhukov.

Tobias Ahlin är inne på samma spår:

– Det går att göra allt med Javascript, det fungerar. Men med Swift gör man saker på rätt sätt från början och man får ledtrådar om hur man ska göra, säger Tobias Ahlin.

Johannes Edelstam som är en välkänd profil i Javascriptcommunityt i Stockholm håller med:

– När man gör avancerade saker med Javascript kan det bli krångligt. Med Swift får man minsta möjliga overhead för programmeraren. Idealet är att det alltid ska finnas uppenbara sätt att göra saker och så är det oftare med Swift, säger Johannes Edelstam som har byggt Confettis IOS-app med Swift.

Den samlade bedömningen är också att Swift står sig bra i förhållande till Objective-C som nybörjarspråk och framför allt att Apple lyckats skapa ett språk som kombinerar enkelhet för nybörjare med genomtänkta lösningar för mer avancerade utvecklare, en uppgift som många leverantörer och projekt gått bet på under årens lopp. Värt att nämna är att det går att kombinera Swift- och Objective-C-kod i projekt.

Tobias Ahlin har mest kommit i kontakt med Swift i egenskap av appdesigner, när han samarbetat med programmerare som har använt Swift. Han framhåller en lösning för Swift som kallas playgrounds som ett bra gränssnitt mellan designer och programmerare. En playground är en enkel interpreterande utvecklingsmiljö för Swift som inte kräver att utvecklaren skapar ett helt projekt. Det går att se vad som händer med varje programsats, vilket gör att det går snabbt att testa idéer.

Läs också: Är det kanske den här gången öppen källkod får sitt genombrott?

Bland andra positiva omdömen om Swift märks att Apples öppna hållning till språket och att företaget tar intryck av externa förslag uppskattas. Man upplever att Apple anstränger sig att engagera ett utvecklacommunity kring Swift, vilket inte gått så bra vad gäller Obejctive-C.

Det finns också förhoppningar om att Swift ska bli ett dugligt alternativ för annat än att utveckla klientappar till mobila enheter, till exempel för utveckling av serverapplikationer. Att Swift till skillnad från till exempel Java och C# inte baseras på en programkörningsmiljö i stil med Javas virtuella maskin ses inte som en nackdel.

Vad gäller kritik mot Swift så märks det att Apple ännu inte fått till lösningar som garanterar kompatibilitet för äldre kod när nya versioner släpps, det kan bli så att man får kompilera om äldre moduler när nya versioner av Swift släpps. Men det är ett uttalat mål från Apples sida att lösa det problemet.

Så, vad är de tre utvecklarnas samlade omdöme av Swift?

– Swift är en jättebra ersättare till Objective-C, säger de samstämmigt.

Läs också: Bra appar kräver för mycket jobb.

Fakta

Swift-kod kompileras till skillnad från Java-, C#- och Javascript-kod till direkt körbara programfiler. Det går dock att kompilera C# till maskinkod numera. Till skillnad från Javascript deklareras variabeltyper, men det finns lösningar för att förenkla typdeklarationer, jämfört med Java och C#.