cortana


Även om många av oss lekt lite med de digitala assistenter som dykt upp – Google Now, Siri eller Cortana – så är det få som använder dem till vardags. Vi skriver fortfarande in våra sökningar på nätet.

– Det kommer knappast att få någon större betydelse i år men under 2017 och 2018 börjar det märkas, säger Hanns Koehler-Kruener, analytiker på Gartner.

Hanns Koehler-Kruener
Hanns Koehler-Kruener, Gartner.

Till att börja med skiljer sig heller inte sökresultaten från dem som vi får när vi skriver in våra sökningar. Men i takt med att de digitala assistenterna blir smartare och vi samtidigt blir mer avslappnade och pratar med dem mer naturligt kan det börja hända saker.

För som vi frågar får vi svar. Med mer specifika frågor kan vi också få mer specifika svar, mer relevanta, i stället för de mer generiska och breda svar som vi ofta får i dag. Då måste företag som vill fortsätta vara synliga på nätet optimera sina sajter på ett nytt sätt.

Läs också: Siri, Cortana och M. Varför vill alla ha en intelligent assistent just nu?

– När vi börjar ställa frågor till dem på samma sätt som vi skulle fråga en kompis, vår partner eller vår granne så förändrar det också vilka svar som kommer upp. Mer specifika frågor ger ett enda svar och då vill man vara den som har det svaret, säger Hanns Koehler-Kruener.

Trots att det här inte är något som sker imorgon är det viktigt att vara vaken och börja fundera kring det redan i dag.

– I år kan man börja med att experimentera med den nuvarande tekniken och se hur den påverkar din målgrupp och dina sökresultat. Se vad som händer om du ställer frågan genom Googles röstsök på datorn eller i mobilen. Nästa år kan det vara dags att börja köpa mer specifika söktermer. Försök att ta reda på hur din granne skulle fråga för att komma till din sajt.

Samuel Young är chef för digital kommunikation på Ica och han konstaterar också att det fortfarande är tidigt när det gäller användningen av digitala assistenter.

– Men vi följer utvecklingen på olika sätt även om vi ännu så länge inte vidtagit någon speciel åtgärd. Den mesta röstsökningen i dag resulterar trots allt i en vanlig Googlesida, säger han.

När det gäller Siri däremot så presenteras resultaten inte som Googleresultat utan som en egen resultatsida.

– För att bli tydliga i den typen av sök planerar vi att integrera oss mot de sökmotorerna.

Läs också: Gissningar är Googles knep för att svara på helt unika sökningar

Att själva frågorna skulle skilja sig från när man skriver in dem har inte hamnat på agendan ännu.

– Det blir ju ett naturligare språk när du säger en hel mening, men det är inget jag funderat så mycket på.

Han påpekar också att de digitala assistenter som finns i dag ännu inte kommit lika långt på svenska som på engelska.

Hanns Koehler-Kruener håller med om att trenden kommer senare till länder i mindre språkområden.

– Det gäller också att fundera på vilken kundkrets du har. För ett teknikföretag där kunderna har en hög teknisk mognad är det troligt att röstsök slår igenom tidigare än för ett företag som säljer produkter för en bredare publik.