– Det här innebär stora förändringar i vår organisation, säger Christer Lindström, cio på Göteborg Energi.

– Vi har tidigare skött alltihop inhouse.

Upphandlingen påbörjades för två år sedan och nu står det klart att det blir Tieto som tar hand om datacenter med it-infrastruktur, integration, kommunikation och applikationsdrift, pc-arbetsplatser och servicedesk.

Läs också: Hårdare krav på outsourcingbolagen – ”Inget utrymme för fuckups”

Tieto ska också leverera en ny samarbetsplattform – ett moderniserat intranät där sådant som diarier och dokumenthantering ingår.

Hela affären är enligt bolaget värd runt 400 miljoner kronor under fem år och övergången ska ske i år.

– Applikationsförvaltningen behåller vi internt. Men det blir ju ett nytt sätt att jobba även för dem när vi får ett kund-leverantörsförhållande som vi inte haft tidigare.

De som arbetar med it-drift och support internt erbjuds verksamhetsövergång i samband med affären, det berör en handfull personer.

– Eftersom det här har varit en tvåårig process har många redan sökt sig till andra tjänster internt eller externt så vi har fått fylla på med konsulter.

Alla de 1 100 anställda i bolaget kommer att känna av förändringen på något sätt eftersom deras pc-arbetsplatser byts.

– Att helpdesk hamnar utanför huset är ju en stor förändring också. Tidigare har man känt dem som arbetar där och nu styrs det på ett helt annat sätt och det sköts via mejl och telefon. Det blir mer standardiserat och mindre personligt.

Läs också: Ägarkarusellen i konsultbranschen snurrar allt snabbare. Men det finns en enkel förklaring.

Men även om omställningen kräver en del så är den absolut värd det anser Christer Lindström.

– Vår infrastruktur är i behov av en modernisering för att klara de allt högre kraven på säkerhet och tillgänglighet. Det kan vi klara genom att upphandla standardtjänster. Vi får också en mer flexibel och mer automatiseriad leverans, säger han.

Genom att tjänstenivåerna är klart uttryckta i avtalen blir det också lättare att följa upp it-verksamheten.

– Vi kan mäta på ett annat sätt och se hur duktiga vi är. Dessutom frigör vi kapacitet för att kunna fokusera mer på det som faktiskt adderar värde till det som är kärnan i vår verksamhet.