Karl-Johan Persson
Karl-Johan Persson, vd på H&M.


Tio år har gått sedan H&M drog igång sin e-handel utanför Norden. Nederländerna var först ut. Nu finns onlinebutiker i 23 av de länder där H&M finns och i år är det dags för nio nya – Japan, Grekland, Kroatien, Slovenien, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg. Det framgår av den helårsrapport som H&M presenterade i dag.

Läs också: Paypal och Klarna får se upp – nu kommer Swish betaltjänst för e-handeln

I sin kommentar till rapporten pekar vd:n Karl-Johan Persson ut digitaliseringen som ett viktigt område. Han skriver att det görs ”betydande långsiktiga investeringar för att greppa de möjligheter som kommer från den ökade digitaliseringen”.

Satsningarna på online och de stora it-investeringarna lämnar också spår i form av ökade kostnader. I rapporten framhålls det som en av de viktigaste faktorerna till att kostnaderna för försäljning och administration ökade med 16 procent under det fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.