Amazon Microsoft


Det är en nästan övertydlig trend hos de största it-företagen just nu: De stora investeringar i molnet de gjort under en längre period ger resultat – medan de andra områdena sackar efter.

Amazon började bryta ut sina siffror för molnet förra året – och det har nu bevisats att de här tjänsterna är de i särklass mest lönsamma i jätteföretaget som även har stora e-handels- och medieverksamheter.

Läs också: ”Orimligt att vara lika kompromisslös som Richard Stallman”

Dessutom växer de så det knakar. Vinsten från molndivisionen ökade senaste kvartalet med 69 procent till 687 miljoner dollar. Även omsättningen ökade med ungefär 70 procent till 2,4 miljarder dollar.

I övrigt imponerade Amazon inte med sin e-handel och medieverksamhet. Totalt ökade försäljningen med 22 procent till 35,8 miljarder dollar.

Och medan molntjänsterna på Amazon har en vinstmarginal på 29 procent så har företaget totalt marginaler på tre procent.

Ändå blir Amazon slaget på fingrarna av Microsoft i molnet. Microsoft har satsat stort på att stöpa om företaget till ett molnföretag – och det har betalat sig. Molnplattformen Azure växte med 127 procent förra kvartalet (visserligen från lägre siffror än Amazon). Microsoft redovisar dock inte någon siffra i dollar för Azure.

Läs också: Boom för europeiska datacenter – här är nästa USA-bolag som bygger nytt

Försäljningen av Azure Premium Services var tre gånger högre under sista kvartalet 2015 än under samma period 2014.

Men eftersom Microsoft tappar inom andra områden minskade ändå den totala omsättningen med över 10 procent senaste kvartalet och landade på 23,8 miljarder dollar.