Lars Danielsson
Lars Danielsson.


IBM:s ambition på molnmarknaden är glasklar: IBM vill vara en av ”big three”, tillsammans med Amazon och Microsoft. När jag pratade med IBM:s Sverigechef Johan Rittner nyligen framförde han prognosen att det är de tre företagen som kommer att dominera molnmarknaden framöver.

Hur troligt är det? Hur är läget nu och hur ser framtidsutsikterna ut?

Enligt analysföretaget Wikibon ligger IBM bra till på infrastrukturmarknaden, medan det ser tuffare ut på plattformsmarknaden. För infrastrukturtjänster (virtuella servrar, lagring och liknande) hade Amazon en marknadsandel på 27 procent under första halvåret 2015. Microsoft följer efter med 16 procent och därefter kommer IBM med 12 procent. IBM är alltså med i matchen.

Läs också: Trots allt snack om molnet – stordatorn vägrar fortfarande att dö

På plattformstjänster (mer färdiga lösningar för att köra applikationer, till exempel databastjänster) är det tuffare för IBM. Salesforce leder med 24 procent, följt av Amazon med 17 procent och Microsoft med 10 procent. IBM kommer fyra med 3 procent.

Enligt Gartner var infrastrukturmarknaden värd 16 miljarder dollar förra året och plattformsmarknaden 4 miljarder dollar. Dessutom tror Gartner att infrastrukturmarknaden får en snabbare ökningstakt. IBM gör alltså ganska bra molnaffärer.

Men IBM får lov att tampas med Google (3,6 procent på infrastruktur och 1,9 procent på plattformar) och Oracle (2,7 procent på infrastruktur och två procent på plattformar) om tredjeplatsen på molnmarknaden. Om Google någon gång får ihop sina företagserbjudanden finns stor potential. Även Oracle har potential eftersom företaget var sent ute med att anamma molnet och av allt att döma inte riktigt fått ihop strategin än.

Vad har IBM att komma med? Företaget gör en rejäl molnsatsning som ska accelerera under 2016. Man verkar ha hittat en nisch i ”bare metal”, alltså dedicerad serverkraft som kunder kan använda som de vill, ungefär som om servrarna stod i egna datacenter. IBM framhäver också en satsning på att bygga datacenter tillsammans med lokala aktörer, för att enklare locka kunder med krav på lagring inom sina egna länder. En sådan satsning tillsammans med Evry i Norge är den första i Norden. Att IBM har ett privat nät som sammanbinder företagets olika datacenter ska ge gratis trafik mellan centren och förutsägbara svarstider. Från IBM-håll framhålls också Watsontekniken för smarta analyser.

Läs också: Var går gränsen för IBM:s supersmarta dator Watson?

Lägg till det all den samlade tekniska kompetens och den starka konsultkår som återfinns under IBM-paraplyet. Allt pekar väl ändå på att IBM ska ta, åtminstone, den åtråvärda tredjeplatsen på molnmarknaden?

Nja. IBM:s problem är att det finns två väldigt starka ledare i form av Amazon och Microsoft. Amazon har överlägsen kapacitet, kopplad med en snabb innovationstakt vad gäller nya tjänster. Microsoft har tagit stora delar av den position som teknikleverantör till företag som tidigare var IBM:s och hela Microsoft andas i dag molnteknik. Microsoft tror på en hybridframtid där kunderna både har egen infrastruktur och använder molnplattformar. Det avspeglas i nya lösningar från Microsoft som allt oftare konstrueras för att fungera i blandade miljöer. IBM vill säkert ta ledarpositionen på det här området, vilket blir svårt i konkurrens med Microsoft.

IBM:s problem är att företaget i dag inte är en lika relevant leverantör av it-lösningar till företag som Microsoft. Givet den beskrivningen återstår det för IBM att konkurrera med Amazon om kunder som vill lägga all sin it, eller så mycket som möjligt, i molnet. I den kampen kommer Amazon att ha stordriftsfördelar under överskådlig framtid. Lägg till det att även Microsoft försöker sno åt sig så många som möjligt av de kunder som prioriterar molnsatsningar.

Läs också: Wow! Amazon tjänar galet mycket pengar på sina molntjänster

Det närmaste året blir avgörande. Om IBM halkar efter Microsoft i kampen om andraplatsen på infrastrukturmarknaden talar mycket för att IBM på sikt tillhör kategorin ”Övriga”, tillsammans med bland annat Google och Oracle. Då blir molnkampen en envig mellan Amazon och Microsoft. I nuläget talar mycket för att det blir så.