Amazon satsar rejält för att slå sig in i spelbranschen. Teknikjätten har utannonserat två nya gratisprodukter för utvecklare: spelmotorn Lumberyard och Gamelift som är ett system för att bygga onlinetjänster.

Lumberyard är en 3d-motor som bygger på Cryengine, som Amazon enligt rykten spenderade hundratals miljoner kronor på att licensiera förra året. Den har stöd för pc, Xbox One och Playstation 4, och Amazon lovar att lägga till mobila enheter och virtual reality på listan inom de närmaste månaderna.

Men Amazon är knappast ensamma om att göra spelmotorer. Branschveteranen Tommy Palm, idag grundare och vd för spelföretaget Resolution Games, säger att Amazon har ett tufft jobb framför sig.

Läs också: Har spelbranschen vunnit kriget? Piraterna kan inte knäcka storspelen längre

Tommy Palm
Tommy Palm, svensk spelveteran, i dag verksam på Resolution Games.


– Det finns två väldigt starka spelmotorer på marknaden i Unity 3d och Unreal Engine, och det finns en uppsjö av bra resurser uppbyggda kring dem. Det är svårt att försöka muskla sig in i ett sådant här skede om man inte nischar sig, säger han till Computer Sweden.

En sådan nisch skulle kunna vara Amazons Web Services enorma utbud av onlinetjänster. Vi spelar allt mer mot och med varandra, men spelutvecklarnas verktygslåda har inte utvecklats i samma takt.

– Spel kommer att fortsätta att bli mer sociala, men där behövs det fortfarande göras väldigt mycket för att förenkla för spelutvecklarna. Det är i stort sett nästan lika komplext idag som det var för femton år sedan, säger Tommy Palm.

Gamelift, som lanseras ihop med Lumberyard, är tänkt att lösa det problemet. Tjänsten låter utvecklarna lägga ut onlinefunktioner i Amazons moln, men finns till en början bara i USA.

– Det skulle kunna vara en intressant angreppsvinkel som de skulle kunna differentiera sig från de andra med. Amazon har väldigt många duktiga tekniker som förhoppningsvis kan förenkla onlinetjänsterna för spelutvecklarna, säger Tommy Palm.

Läs också: Mobilspelspionjären ångrar inte sitt avhopp från King

Förutom stöd för molntjänster kommer Amazon, föga förvånande, att bygga in stöd för den egna streamingsajten Twitch. Det ska bli enkelt för den som strömmar sina spelsessioner att integrera olika sociala funktioner som att tittarna kan rösta på vad spelaren ska fatta för beslut.

Även om Lumberyard är gratis, och Amazon inte kräver någon procent på vinsten, finns det gott om brasklappar. Källkoden får inte delas hur som helst, spel får bara läggas upp på egna servrar eller hos AWS, inte hos tredje part, och Gamelift kostar pengar beroende på hur många spelare som kopplar upp sig mot servern.