– Passionen är densamma, säger Magdalena Persson.

– Stoltheten över produkterna man säljer – oavsett om det är blommor eller databaser. Det finns mycket känslor.

Det har gått ett år sedan hon lämnade it-branschen, efter tjugo år, och i stället blev vd på Interflora. Det var ett medvetet val.

– Jag ville lära mig något helt nytt och jag har heller aldrig brunnit för tekniken i sig som många i it-branschen gör – aldrig blivit exalterad av ett nytt operativsystem eller en ny excelfeature. Det som fångar mig är vad man kan uppnå med teknik. Hur man tar något från a till b, säger hon. 

Magdalena Persson
Magdalena Persson, vd på Interflora, lämnade it-branschen efter 20 år.


– Och detaljhandel kändes extra spännande eftersom digitaliseringen är så central på alla plan. Arbetet med kundlojalitet och relationer drivs av mjukvara.

Interflora är inte en gemensamt ägd kedja, det är en sammanslutning av enskilda blomsterhandlare, runt 700 stycken i dag. Genom att bli medlemmar får de tillgång till stödfunktioner som hjälp att få koll på lönsamhet, inköpsstöd, marknadsföring och inte minst en gemensam onlineverksamhet där det som beställs tas om hand av den lokala butiken.

Läs också: Posten tvingar sina utvecklare att misslyckas – ”annars blir de för fega”

Magdalena Persson rivstartade sitt första år med ett stort systembyte. Hela plattformen för interflora.se samt ordersystemet som butikernas kassasystem jackar in i byttes ut.

– Vi förklarade redan innan för handlarna att det var som att byta motorn på ett flygplan utan att gå ner för landning. Då blir det lite skakigt. Och det gick bra. Interflora.se låg nere mindre än tre minuter den dag vi genomförde bytet, säger hon.

Inför bytet skapades instruktionsfilmer och korta enkla manualer så att alla skulle vara förberedda.

– Men det handlar inte bara om att berätta hur man ska göra utan också om varför vi gör det. Om man är van att arbeta i ett system och tycker det fungerar måste man förstå syftet för att vara villig att ta det som är jobbigt med det.

För även om bytet gick bra så har det också varit knöligt.

– Som det alltid är. Men nu har vi det bakom oss. Det var mycket oro innan julhandeln – det är den vecka på året när vi säljer mest. För vissa enskilda butiker kan det handla om en tredjedel av årsförsäljningen under december. Men vi klarade julhandeln bra, och gjorde vår största jul någonsin säger Magdalena Persson.

Huvudskälet till systembytet var att skapa mer flexibilitet och större möjligheter att skapa nya tjänster snabbt. Den centrala överbyggnaden för Interfloras butiker är inte stor, det rör sig om runt 40 personer som sköter kundservice, marknad, it, ekonomi, onlineteam och ett retailteam som stöttar med sådant som inköp och stöd i hur man driver butiken effektivt.

– Vi jobbar med konsulter så lite som möjligt men så mycket som det krävs. Men själva affärsutvecklingen ligger i varje team – alla ska innovera inom sitt område. Hos oss blir ingen hjälte på att leverera affärsresultat om de inte samtidigt byggt ännu bättre förutsättningar för tillväxt för åren som kommer, säger Magdalena Persson.

Läs också: Vi e-handlar allt mer direkt från tillverkarna – vad händer med alla butiker då?

Just nu handlar mycket om att optimera försäljningen via mobilen.

– Det är en viktig prioritering eftersom vi ser att det är där försäljningen ökar mest. En annan viktig del är att få in fler betalsätt – ju fler betalsätt vi får in, ju mer säljer vi.

Fokus ligger också på tjänster som ska locka yngre – den typiska kunden i dag är en medelålders kvinna.

– Yngre personer har inte samma fokus på högtider utan kan ge blommor mer spontant – för att någon hjälpt till med en flytt eller är en bra kompis. Samtidigt har de inte lika mycket pengar så det gäller att ha tjänster som inte är lika dyra.

Försäljningen till företag är också ett område där Interflora satsar på att växa.

– Företag kan köpa stora mängder. Säg att en telekomoperatör vill kommunicera någonting då kan de skicka ut en ros var till 2 000 kunder, säger Magdalena Persson.

Fakta

Magdalena Persson har tidigare arbetat som vd inom WM-data-koncernen och för utbildningsföretaget Samsari. Hon har också varit försäljningsansvarig mot stora företag på Microsoft Sverige och fram till september 2014 för Microsoft Western Europe.