maskininlärning


Tekniken på allas läppar just nu är maskininlärning och hajpen är stor. Men att verkligen kunna ta till vara den utvecklingen och genombrotten som kommit de senaste åren är en annan sak. Och något som kräver en hel del arbete. Särskilt för företag som inte har kompetensen eller resurser att själva bygga applikationer och algoritmer.

Vägen framåt skulle då istället vara att de använder andra företags tjänster, ger dem data och får analys tillbaka, skriver IDG News. Tekniken finns redan och framtiden är, som man ibland säger, redan här. Mer i vissa områden än andra och ganska ojämnt fördelat.

Läs också: Lär dig träna en robot – Google startar gratis kurs i djup maskininlärning

Todd McKinnon, vd på amerikanska företaget Okta, tycker att det är mycket snack kring maskininlärning och dess potential. Men att företag inte tar till vara på möjligheterna.

Todd McKinnon
Todd McKinnon.


­– Vi tänker mycket på det här och det mest intressanta med maskininlärning, som jag märkt det senaste året, är att det är ungefär som med big data för tre år sedan. Alla pratade om det, men ingen använder det egentligen, säger han.

Dock är inte detta ett problem som saknar lösning, om man frågar de som befinner sig i diskussionens och utvecklingens centrum. Suhail Doshi, vd på Mixpanel, tror att it-företag behöver bygga och framför allt sälja intelligenta tjänster som andra företag kan använda för att kunna utnyttja tekniken.

– De flesta företagen har inte dataingenjörer som kan hitta signaler bland oljud. Så vad de i slutänden egentligen har är data. Folk måste hitta ett sätt att släppa greppet om den informationen och säga: Här är alla mina data, berätta något intressant om den, säger han.

Det han föreslår är en slags marknadsplats för intelligenta algoritmer och applikationer som företag kan köpa. En inte helt ny tanke, även Microsofts dataansvarige, Joseph Sirosh, har samma förväntningar.

De erbjuder redan sådana tjänster genom Cortana Analytics-serien och verktygen i Project Oxford. Likaså IBM, med Watsons API för artificiell intelligens i molnet.

Läs också: Forskare hackar hjärnan för att lära datorer att tänka som människor

Men att lämna över information till en tredje part är inte problemfritt. Det finns lagstiftning som kan hindra, särskilt stora, företag från att dela data med den typen av tjänster.

– Datasekretess kommer i vägen för dataöverföringen mellan ett företag och ett annat. Så det finns inte en chans att ett företag kan ge Google uppgifter med ansikten på och låta dem komma tillbaka med ett svar, inte ett riktigt företag, ett stort företag. Det kommer inte att hända, säger JR Rivers, vd på CumulusNetworks.

Lägg där till bekymmer som kan uppstå om en viss tjänst försvinner från marknaden, om leverantören går i konkurs. Vad händer då med applikationen? Ett aktuellt exempel är Facebook som för en tid sedan meddelande att tjänsten Parse försvinner nästa år.

Utvecklare försöker nu så snabbt som möjligt bygga om sina applikationer för att hitta andra stöd. Det är dock ett rätt smidigt avslut, som meddelats i tid och Facebook har gjort mjukvaran för Parse Server tillgänglig för open-source.