Jeeves
Fredrik Jansson, vd på Systemstöd.


Partnerskap gör företag starka – och sårbara, precis som i ett äktenskap. Så när affärssystemsleverantören Jeeves för ett år sedan beslutade sig för att börja med direktförsäljning och inte förnyade sina partneravtal kom det som en chock för många.

Systemstöd med runt 30 anställda har byggt hela sin affär på att arbeta som Jeeveskonsulter. Beskedet slog ner som en bomb efter en femtonårig relation.

Vd:n Fredrik Jansson var dock snabb att framhålla att företaget inte var knäckt. ”Ingen kan ta ifrån oss den expertis vi har på Jeeves, och vi fortsätter att arbeta som konsulter” sa han till Computer Sweden.

Läs också: Brist på konsulter sinkar Microsofts affärssystem

Samtidigt triggade Jeeves besked igång ett intensivt arbete med att staka ut nya vägar framåt för Systemstöd.

– Det var som en skilsmässa. Vi hade tidigare funderat på att bredda vår affär och nu hade vi inget annat val. Men jag hade kanske inte sett framför mig att vi skulle byta religion, jag hade snarare tänkt mig att få en ny hobby, säger Fredrik Jansson.

Personalen involverades tidigt och ledningen ansträngde sig att vara transparent – att svara på det som gick att svara på men också vara tydlig med om man inte hade något svar.

– På ett sätt var det också en rätt befriande process, ingen kunde ifrågasätta att vi var tvungna att bredda oss.

Diskussionerna startade relativt förutsättningslöst. Skulle man satsa på något annat än affärssystem framåt? Eller kanske logistik? Eller webblösningar? 
– Fast vi kom rätt snart fram tll att fortsätta med affärssystem i alla fall, säger Fredrik Jansson.

– Så vi gick egentligen tillväga på samma sätt som våra kunder. Vi gick igenom vilka affärssystem som kunde vara intressanta för oss och gjorde en shortlist.

Läs också: Svenska företag ratar jättarnas affärssystem – tacka finanskrisen för det

Efter ungefär ett halvår var processen klar och valet föll på affärssystemet Sage X3 – ett system som inte finns på den svenska marknaden men som är stort globalt. Enligt Fredrik Jansson är bara SAP och Oracle större. Inriktningen är, precis som Jeeves, medelstora företag ”kanske från 100 miljoner till tre miljarder i omsättning ungefär”.

– Det är inte alls så att vi vill utmana Jeeves, det är bara så att det är det segment vi kan och är bra på, säger Fredrik Jansson.

Trots avbräcket har företaget kvar alla sina 150 kunder som installerat Jeeves. Och det är inte dem man nu vill förmå att byta till SageX3. I stället tänker man sig att växa och få 150 nya kunder. Och det är egentligen Microsofts affärssystem som man utmanar enligt Fredrik Jansson.

– Många medelstora företag har internationella ambitioner och där är det nästan bara Microsoft som kan konkurrera med SageX3 i dag.

Många vill ju gärna konsolidera sina system och skapa enhetliga plattformar – och där har ju Microsoft en fördel. Hur tänker ni där? 

– Ja, så kan det vara. Men det finns också de som inte vill ha allt hos samma leverantör utan vill sprida riskerna, säger han.

– Dessutom måste våra första kunder alla bli mycket goda referenser, det finns inga alternativ.

Före sommaren hoppas Systemstöd ha hittat sin första kund.

Hur gör ni om det tar fart på allvar – hur mycket mäktar ni med? 

– Som det är nu kanske skulle klara tre installationer på ett år ungefär. Om vi ökade på med fler personer som arbetar med Sage kanske vi skulle kunna klara sex installationer. Men även om vi nu är Sages första partner i Sverige så har vi inget emot att fler blir det. Vi välkomnar fler konkurrenter, säger Fredrik Jansson.

Fakta

Av de runt 30 konsulterna på Systemstöd har sju beslutat sig för att rikta in sig på SageX3, de andra fortsätter arbeta med Jeeveskunderna. Personal från Sage har varit på plats och utbildat dem i en dryg månad. Nu arbetar de för fullt med att översätta systemet och marknadsföra det. 
Sage Group är ett brittiskt bolag men affärssystemet SageX3 är utvecklat i Frankrike. Det används av runt 25 000 användare på 4 000 företag i världen. Systemstöd är den första partnern i Skandinavien.