It-konsultbolagen har förtvivlat svårt att få upp priserna på sina tjänster.

Det här visar Statistiska centralbyråns, SCB, senaste statistik med all önskvärd tydlighet. Faktum är att priserna på it- och telekomtjänster faktiskt minskat under det senaste decenniet – något som de här branscherna är ensamma om.

Medan branscher som hotell- och restaurangtjänster står för stora ökningar, och exempelvis juridik, ekonomi och finans tuffar på – så är indexutvecklingen för it- och telekomtjänster negativ.


Det här är en utveckling som inte förvånar Mattias Loxi, grundare av molnleverantören Cinode, som också analyserar och följer den svenska konsultbranschen.

– En förklaring är att det kommit in så många nya aktörer under den här perioden, vilket satt press på priset. Det är indiska konsultbolag och konsultmäklare – men det är också det faktum att det blivit så många fler egenkonsulter. Det har helt enkelt blivit många fler bolag, säger han.

Läs också: Sanslösa siffror – så mycket är marknaden för molntjänster värd nu

En annan förklaring som brukar ges är att it-konsultbolagen i regel säljer sina tjänster per timme. Därför är det också många som börjat göra om sina affärsmodeller och i stället säljer hela lösningar.

Ändå tror Mattias Loxi att ett trendbrott kan vara på gång nu. Och om man skärskådar siffrorna från SCB finns faktiskt fog för den optimismen. Mellan tredje och fjärde kvartalet ökade nämligen priserna i it-konsultbranschen.

– Det är en sådan brist på kompetens nu, och efterfrågan är så stor som en följd av digitaliseringen, att det måste ske en uppgång.

Som Computer Sweden tidigare skrivit råder också optimism bland konsultbolagen inför 2016.

Läs också: Hårdare krav på outsourcingbolagen – ”Inget utrymme för fuckups”

I analysföretaget Redeyes stora konsultenkät i höstas trodde en majoritet av konsultbolagen på ökade priser med två procent under 2016.

Så kanske är vändningen på den trista prisutvecklingen i branschen verkligen på gång.