I drygt två år har Försäkringskassans arbete med jätteupphandlingen pågått. Den avslutades i slutet av förra året, men överklagades av Cybercom som sedan drog tillbaka sin överklagan innan den hamnade i domstol. Nyligen blev avtalen med CGI, IBM och Sogeti helt klara.

Försäkringskassans uttalade mål var just att minska antalet partner från dagens 47. Alla tre leverantörer ska kunna erbjuda kompetens både i form av fungerande team som kan komma in eller att ta över hela uppdrag.

Läs också: Hur e-läget med statens digitala tjänster? Computer Sweden reder ut

Avtalet omfattar systemutveckling och systemförvaltning och löper i minst fyra år med option på upp till sju år. Affären är värd 300 miljoner kronor per år och kan alltså ge mellan 1,2 och 2,1 miljarder att dela på. Trots färre leverantörer förblir antalet konsulter totalt konstant runt 200. Åtminstone till en början.

– Tanken är att vi ska flytta över delar av systemförvaltningen till dem längre fram, säger Eva Unger, som är utvecklingschef för IT Applikation på Försäkringskassan.

En del av förvaltningen av socialförsäkringssystemen behålls dock internt – de mest kritiska delarna framhåller hon.

Hur blir det med dem som arbetar med de delarna internt – ska de göra annat eller ska de gå över till leverantörerna? 

– Nej, vi har inte tänkt att någon ska byta över från oss, säger Eva Unger.

– Vi vill kunna fokusera mer på våra kärnuppdrag.

På utvecklingssidan handlar det om att leverantörerna inte bara ska matas med uppdrag utan också ska vara med och driva innovation.

– Vi sätter oss nu tillsammans med de tre leverantörerna i en uppstartsfas för att se hur formerna för vårt samarbete ska se ut. När vi byggt upp våra relationer ska de vara med och driva innovation så att vi fortsätter leda den digitala utvecklingen, säger hon.

Totalt lämnade sex företag in anbud. Och projektledaren Marcus Matteby konstaterar belåtet att de lyckats förhindra oseriösa enkronasbud.

Läs också: Försäkringskassan får inte prata med sina kunder via webbkamera – olagligt

– Vi lade in ett bottenpris och vi hade också ett maximalt spann för hur stort prisspannet fick vara för olika kompetenser. På så sätt förhindrade vi taktiska bud, säger han.

– Dessutom tog vi en del andra innovativa grepp. I stället för att kräva visst antal år i branschen så definierar vi svårighetsgraden på respektive uppdrag. Det gör att våra leverantörer kan anställa unga it-proffs till vissa uppgifter.

När uppstartsprojektet blir klart längre fram i vår – det får ta max tre månader enligt Eva Unger – ska överlämningen från de tidigare leverantörerna påbörjas. Någon exakt tidsram för det finns inte ännu.

– Men under 2016 kommer vi inte att titta på någon överflyttning av systemförvaltning, säger hon.