Huawei Mate Book
Huawei Matebook.


Microsofts Surface var den första klientenheten av typen hybrid som väckte rejäl uppmärksamhet när den lanserades i oktober 2012. Benämningen hybrid syftar på enheter som kan fungera både som rena surfplattor och som bärbara datorer med tangentbord. Det senare uppnås genom att ett tangentbord hakas på bildskärmen.

Läs också: Video: Ipad Pro eller Microsoft Surface Pro 4? Här är det bästa valet för it-proffset

Efter att Microsoft börjat nå framgångar med Surface verkar det som om marknaden tar hybridkonceptet till sitt hjärta. Det rör sig än så länge om ganska blygsamma siffror. Enligt analysföretaget IDC såldes 8,1 miljoner hybrider under det fjärde kvartalet förra året, vilket kan jämföras med 57,8 miljoner vanliga surfplattor. Men medan försäljningen av vanliga surfplattor minskade med 21,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år så mer än fördubblades försäljningen av hybrider. Enligt IDC minskade även försäljningen av persondatorer, med 10,3 procent under 2015.

Trenden är glasklar: Vanliga datorer och surfplattor backar, medan försäljningen av hybrider ökar.

Lenovo Miix 310
Lenovo Miix 310.


Vad gäller specifika modeller så är vinnaren framför allt Apple med Ipad Pro, med två miljoner exemplar sålda under det sista kvartalet förra året. Microsoft fick i väg 1,6 miljoner Surfaceenheter. Intressant nog sålde den dyra Surface Pro bättre än den billiga Surface 3.

Läs också: Vill du använda Windows 7 eller 8.1? Läs det här innan du köper en ny dator

Det är inte bara Apple och Microsoft som ångar på med hybrider. Kinesiska Lenovo har sedan flera år modeller i sortimentet och visade i veckan flera nya på Mobile World Congress i Barcelona. Den avancerade Yoga 710 har ett pris som börjar på cirka 1 300 dollar, medan den enklare Ideapad Miix 310 börjar på endast 229 dollar.

Även likaledes kinesiska Huawei hakar på med Matebook som lägger sig mellan de båda Lenovomodellerna med ett pris som börjar på cirka 700 dollar.