MWC


(CS/Barcelona) Sensorer, internet of things, artificiell intelligens – hur kan all ny teknik användas i matbranschen? Nja, svaren på det finns inte ännu men det är självklart att effekten blir omvälvande. Det är Carrefours digitala affärsutvecklingschef Clement Marty, vinentreprenören Theis Sonegard och riskkapitalisten Florian Mesny överens om när de samlas i ett panelsamtal på MWC i Barcelona.

Läs också: Blågult bås på MWC rymmer allt ifrån kundanalys till rörelsestyrning

Men kopplingen är helt logisk – Clement Marty tycker att Carrefour fungerar på ungefär samma sätt som mobilen gör i människors liv.

– Vi är en del av vardagslivet och används varje dag precis som mobilerna, säger han.

– Vår digitala mötesplats blir i mobilen.

I grunden handlar det om att skapa de erbjudanden som kunden vill ha till det pris man vill betala genom att kartlägga vårt beteende. Det är alltså personaliseringen av erbjudanden som är grunden för en aktör som Carrefour.

– Vi är inte intresserade av att pressa på våra kunder varor utan vill hellre sälja precis det de behöver, säger Clement Marty.

Kunderna kan också få tips om vad andra med liknande smak har valt för mat och få recepten.

Men det finns andra aspekter också. Vårt intresse för hälsa inkluderar också mat. Med hjälp av sensorer och iot kan vi, förutom att hålla koll på hur många steg vi tar eller vår puls, också få möjlighet att kolla vad och hur mycket vi får i oss. Inte nog med det – beroende på hur vi rört oss kan vi få skräddarsydda matråd.

Sensorer, artificiell intelligens och IoT – där finns stora möjligheter där är de alla överens. Även drönare är en teknik som kan få avgörande betydelse för matbranschen tror Vivions grundare Theis Sonegard.

– E-handel med mat är svårt i och med att mat är en färskvara. Men drönare skapar möjligheter till mycket enklare transporter. Det kommer att revolutionera näthandel med mat på samma sätt som självkörande bilar revolutionerar transportbranschen.

Läs också: ”Nu orkar jag inte höra mer snack om internet of things”

Och hur är det med virtual reality – vilka möjligheter finns det där? Nja, här skruvar sig panelen. Moderatorn försöker locka med tanken på att titta på olika kaffebönor under tiden som man dricker sitt kaffe – vore inte det ett sätt att höja upplevelsen?

– Kanska ångrar jag detta om tio år men jag tror inte att det är något för matbranschen. Det är ju en skrämmande tanke om vi skulle sitt med VR- glasögon vid matbordet, säger Theis Sonegard.

– Visst kan man tänka sig att er bjuda en VR-tur på en vingård för att sälja ett vin. Men det får en konkurrent göra i så fall, inte vi.