Att kunna integrera med andra tjänster är i dag mer regel än undantag. Oavsett bransch finns behov av att koppla ihop sina tjänster och produkter med andra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.

Bankernas betaltjänst Swish fick tidigare i vinter en ny kostym, specialanpassad för e-handeln och öppnade upp för handlare att koppla upp mot deras api. Kort efter beskedet meddelade Klarna att de skulle integrera tjänsten bland sina betalningsalternativ. Nu följer ett annat startupbolag i fintechbranschen, Billecta, deras exempel och gör det möjligt att betala fakturor via betaltjänsten.

Läs också: Det kontantlösa samhället är snart här – här är anledningarna

– De ville göra det lättare för e-handeln. Vi tänkte: varför inte lägga till detta på alla fakturor, varför inte mobil- eller elräkningen. Leverera den via sms eller e-post och bara klicka på länken och få en betalning att signera. Inga ocr-nummer, inga internetbanker, säger Rickard Hessner på Billecta.

Rickard Hessner på Billecta
Rickard Hessner, Billecta.

För api-specialisten Andreas Krohn kom varken beskedet från Swish eller det faktum att fler företag väljer att interagera med tjänsten som någon överraskning. Snarare var det på tiden.

– Det har varit ett stort intresse från utvecklare som velat integrera med Swish. Det var på tiden, klart det är många som vill ta till vara möjligheterna där. Nu kan de göra det, utan att behöva hacka, säger han.

En viktig sak att hålla i minnet är att det inte handlar om öppna data, kontrollen ligger fortfarande hos företaget som äger tjänsten. Ett api fungerar som ett verktyg för att olika program ska kunna kommunicera med varandra, ett sätt att dela med sig av data på ett kontrollerat sätt.

– Det är färre och färre som missuppfattar vad ett öppet api innebär, det handlar inte om att man släpper allt. Kanske är det ett publikt api eller öppet för ett fåtal partners. Eller internt för den delen. Oavsett vilken nivå, så är det bra, säger Andreas Krohn.

Billecta
Billecta låter dig betala företagets fakturor direkt i mobiltelefonen tack vare en koppling till betaltjänsten Swish.


Företag ska se på ett api som vilken produkt som helst, något som kunder betalar för eller något som används i den egna marknadsföringen. Ett sätt att skapa nya partnerskap och samarbeten man inte hade haft annars. Det Swish erbjuder är en färdig lösning som e-handlare och andra bara kan plocka in. Om man väljer att gå med på deras villkor och avtal.

Läs också: Paypal och Klarna får se upp – nu kommer Swish betaltjänst för e-handeln

Fintech är en bransch där investerare och analytiker spår stora förändringar och stora möjligheter för startups att ta marknadsandelar. Billecta vill med sin tjänst göra det lättare för företag att sköta sina fakturor och annan bokföring. De har nyligen gjort det möjligt för sina kunder att erbjuda Swish som betalningsmedel. När fakturan kommer till kunden, följer information som summa, ordernummer och fakturnummer med, och via en länk kommer de till en fördefinierad Swish-betalning.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning