Lars Danielsson


När Microsoft köper Xamarin är det tydligt att man ser en värld där ”cross platform mobile development” regerar. Det är inte så konstigt att Microsoft resonerar så, av flera skäl. Det allt annat överskuggande skälet är att Microsoft inte har något annat val om man ska ha en chans att få in utvecklare och kunder i ett mobilekosystem med Microsoftstämpel, och att utöka apputbudet för Windowsmobiler.

Det främsta alternativet till verktyg/plattformar som Xamarin för multiplattformslösningar är webbappar och sådana kan inte Microsoft göra till sina egna på samma sätt som med Xamarin.

Att Microsoft verkligen hoppas på Xamarin som en lösning för att spänna över flera plattformar visade sig redan en dag efter offentliggörandet av Xamarinaffären, när Microsoft meddelade att man lägger ner ett projekt som heter Astoria. Det var avsett att ge en lösning för att konvertera Androidappar till Windows. Nu är det Xamarinteknik som gäller i stället. Ett motsvarande projekt för att konvertera IOS-appar till Windows, med namnet Islandwood, ska dock leva kvar. Vi får se hur länge det varar.

Men oberoende av om multiplattformlösningar, alltså att en kodbas ska kunna generera lösningar för flera mobiloperativ, ska skapas med C# och Xamarin, med webbteknik eller med någon annan lösning, så finns det en grundläggande fråga. Man skulle kunna kalla den en gordisk knut utan att ta i för mycket: Är multiplattformslösningar bra?

Här hittar vi en religionsstrid som heter duga. Många engagerade utvecklare har väldigt bestämda uppfattningar. En del säger att ”man måste göra nativelösningar för IOS och Android om användbarheten ska bli bra”. Andra säger att ”webblösningar med Javascript och html5 är den klart smidigaste plattformen för utveckling av mobilappar”.

Jag tror nog att sanningen ligger någonstans mitt emellan, eller rättare sagt finns i båda ytterligheterna. Ibland passar nativeappar bäst, ibland webbappar.

Läs också: Nytt bottenrekord för Windows Phone – försäljningen störtdyker

Var innebär det för Xamarin, som kan ses som en tredje väg?

Fördelen för Xamarin är att utvecklaren får fullt stöd i marknadens bästa utvecklingsverktyg, Microsofts Visual Studio. Och att det finns en stor mängd utvecklare som är hemtama med C# och i Visual Studio, samt en stor mängd färdiga lösningar som kan återanvändas. Det senare gäller framför allt för mer enterpriseaktiga lösningar, vilket är en konkurrensfördel för Microsoft.

Kort sagt, även om Xamarin knappast kommer att hjälpa Microsoft till dominans på mobilmarknaden så finns alla möjligheter att i alla fall etablera en tredje väg för mobilutveckling, förutom nativeappar och webbappar.