tangentbord


Det är konsultföretaget Capgemini och säkerhetsföretaget RSA som har frågat drygt 800 höga chefer från hela världen om hur det är ställt med lösningar för att hantera kunders identiteter och åtkomsträttigheter. Två slutsatser är glasklara från undersökningen: Företagen vill få ordning på säkerheten för sina digitala kunder, men de har ännu inte lyckats med det.

Hela 84 procent av de tillfrågade säger att det är nödvändigt att tillhandahålla flexibel hantering av identiteter och autentisering, och 62 procent att det är kritiskt att erbjuda säker hantering. Men bara 26 procent har tekniken på plats.

Läs också: Esets antivirus varnar för hela internet

En följd av det här är att hanteringen av identiteter försvinner från de företag som erbjuder digitala tjänster, till fristående lösningar som hanteras av användarna själva, vilket leder till sämre kontroll för företagen som erbjuder tjänsterna.

– Dagarna då man loggar in på ett företags tjänst med användarnamn och lösenord som är specifika för den tjänsten är snart över. Användare vill logga in från olika ställen, på olika sätt, till exempel med hjälp av profiler på sociala medier och med mejlkonton, säger Mike Turner, chef för cybersäkerhet på Capgemini Group, till IDG News.

Jim Ducharme som är ansvarig för produkter för identitetshantering på RSA påtalar att det blir mycket viktigt för företag som lanserar tjänster i molnet att hantera identiteter för användare:

– Med de här lösningarna måste man veta vem som får åtkomst till vad, och kontrollera åtkomsten för flera tjänster i molnet, för att vara säker på att användarna är de som de utger sig för att vara, säger Jim Ducharme.

Läs också: Så ska USA använda data från massövervakning av EU-medborgare

Så långt behoven för de företag som erbjuder tjänster. Men det är minst lika viktigt med säker hantering sett ur ett kundperspektiv. Dålig säkerhet för tjänster kommer att leda till incidenter, vilket i sin tur kommer att leda till en mindre tillströmning av kunder. Sämre business, helt enkelt.