Surface Pro 4
Surface Pro 4.


Hybrider, det vill säga enheter som kan fungera både som surfplattor och som bärbara datorer med tangentbord – kommer att få en extra boost i försäljningen tack vare Windows 10, säger analysföretaget IDCs analytiker Jean Phillippe Bouchard till IDG News.

Medan populariteten för ”vanliga” surfplattor falnar så kommer hybrider att ta deras plats, tror han. Om man ser över hela året 2016 så förutspår IDC att försäljningen för alla surfplattor går ner med sex procent under året. Men efter det året kommer surfplattemarknaden att återhämta sig, med hjälp av hybriderna – och växa från 16,6 miljoner levererade enheter 2015 till 63,8 miljoner 2020.

Läs också: Är hybriderna räddningen när både pc och plattor backar?

– Anledningen till att folk vill ha en hybrid är att de vill ha en större skärm och ett skrivbord, säger Jean Phillippe Bouchard , som också konstaterar att stationära datorer och laptops anses ”supergamla”, nu när användarna letar efter något nytt.

– Alla i branschen ser att de traditionella datorerna möjligen blir ersatta av hybrider de närmaste åren och det är därför vi kommer att få se många nya produkter på marknaden i år.

På Mobile World Congress i Barcelona för ett par veckor sedan introducerades flera nya modeller.

Microsoft kommer med sin senaste Surface Pro 4, och flera andra leverantörer har lanserat eller är på väg ut med modeller som kör Windows 10.

Läs också: I pc-dödens spår – Intel vill bli mindre beroende av datorerna

I Barcelona introducerade Alcatel sin Plus 10, Huawei rullade ut sin MateBook och Lenovo pratade länge och väl om sin Ideapad Miix 310. Vidare lanserade Samsung Galaxy TabPro S i januari.

Flera Android-hybrider i de lägre prisklasserna har också nått marknaden, som RCA Viking Pro som kör Android 5.0.