solver


Solver är en av de senaste raketerna på den svenska beslutsstödsmarknaden med sitt program för budgetering, prognostisering och koncernkonsolidering. 2015 omsatte de 275 miljoner kronor – en ökning med 35 procent från året före.

Den snabba tillväxten är resultatet av vad som från början var en kris av stora mått.

Solver var nämligen på 2000-talet en dedikerad konsultpartner till Microsoft och hade bland annat vunnit utmärkelsen Global Microsoft BI-partner of the year. De satsade allt på den amerikanska mjukvarujätten och mer specifikt på deras ansats inom området cpm som står för corporate performance management och som kan översättas med budget, prognos och konsolidering.

Läs också: Varför väljer folk analysverktyg utan analys?

En av grundarna, Europachefen Johan Magnusson, berättar att de fick 10 miljoner dollar av Microsoft för att assistera i utvecklingen, utbildning och stötta andra partner inom området.

Johan Magnusson, Solver.
Johan Magnusson, Solver.

– Mellan 2005 och 2009 plöjde vi alltså ner timmar för 10 miljoner dollar på en Microsoftprodukt som syftade till att ta fram ett cpm-verktyg. Men i samband med finanskrisen kom beskedet att de la ner hela projektet. Det var naturligtvis en riktig kalldusch.

Solver tvingades i och med beskedet skära ner verksamheten från 130 till 70 anställda.

De tog det strategiska beslutet att satsa helt på att utveckla egna produkter, som stod sig oavsett Microsofts eller någon annans vägval. Resultatet blev cpm-applikationen BI360. Produkten bygger fortfarande på Microsoft-teknik och de har fortfarande kvar en del konsulting mot Microsofts beslutsstödsprodukter, även om detta nu bara står för 10 procent av den globala verksamheten. Johan Magnusson säger att det inte finns någon bitterhet gentemot jätten.

– Det finns inget ont blod och vi är en nära Microsoftpartner. Men i och med att vi har vår egen produkt nu så är vi i förarsätet inom det här området och det måste vi vara.

För Johan Magnusson var det i alla fall bara att ge sig ut på marknaden och hitta kunder.

– Det är ganska tufft i början när man inte har några referenser, men 2011 fick vi den första kunden, efter det blev det enklare.

Läs också: Svenska företag använder för många system för att hantera data. Helt i onödan.

Därefter har Solver fortsatt växa och har i dag 1400 kunder, både stora globala företag och medelstora bolag. Internationellt har de tagit en riktig prestigekund då bensinbolaget Preem 2014 bestämde sig för att byta ut en tidigare modul för budgetering och prognostisering mot BI360.

De har femton kontor i tolv länder, 200 anställda och 2014 uppnåddes en viktig milstolpe då de upptogs i Gartners årliga rapport över de etablerade leverantörerna av cpm-lösningar.

– Det är intressant att se hur de mindre kända nya verktygen vinner affärer mot IBM, SAP och Oracle inom BI och cpm. Det gäller inte bara Solver utan också till exempel Hypergene. Det handlar dels om lägre totaltkostnad och att vi har kunnat använda nya utvecklingsverktyg medan deras har flera decennier på nacken.

Solver har fortsatt tillväxt på agendan och siktar på att trefaldiga omsättningen på fyra år, och på så sätt nå en miljardomsättning.

– Det händer mycket just nu. Budgetering ska in i Facebookliknande miljöer där man ska kunna kommentera, och till och med "gilla" olika grejor. Den andra stora utvecklingen är att allt blir molnbaserat, säger Johan Magnusson.