Det säger Sten Karlsson vd på West International, som utvecklar transaktions- och betalningslösningar. Han var en av talarna på Redeyes seminarium om mobila betalningar och det nya heta fintech-området, det vill säga finansiell teknologi.

– Först ut med mobil plånbok var ju Apple Pay, sedan Samsung och Google. Men de som kommer att lyckas brett i slutändan är bankerna, att kunderna helt enkelt får en mobil plånbok av sin vardagsbank.

– Apple, Samsung och Googles lösningar kommer säkert att fortsätta finnas för en viss typ av användande, men när det gäller det breda och djupa användandet så kommer inte det ske förrän bankerna ger ut sina plånböcker.

Läs också: Pojken med guldbyxorna på riktigt – kortjättarna vill göra dina kläder till betalkort

Den mobila plånboken innehåller de vanligaste korten, men också andra värdebevis och erbjudanden. Sten Karlsson drar paralleller till e-handelns framväxt och att de största etablerade kedjorna var sega i starten.

– När det från början diskuterades e-handel då var det inte Ikea som skulle sälja möbler längre, eller H&M som skulle sälja kläder. Det var andra, nya företag som skulle ta över. Men Ikea säljer fortfarande möbler och H&M säljer kläder. Hur det än pratas i början så vaknar de stora elefanterna till slut, och tar över.

Samtidigt är det många som är missnöjda med sina banker och de ligger inte i framkant i digitaliseringen?

– Nej, det gnisslas och gnälls mycket på bankerna, men till syvende och sist så har de brett förtroende - och det är det förtroendet som avgör. Moster Agda i Svenljunga skulle inte ta emot den från någon annan än från sin bank.

Hur som helst är det klart att det här med mobila betalningar kommer att öka drastiskt närmaste åren. År 2018 beräknas det finnas 1,5 miljarder mobila plånböcker enligt analysföretaget Juniper. Ett annat analysföretag Gartner tror att varannan konsument på mogna marknader kommer att betala med mobilen eller annan bärbar teknik 2018.

Sten Karlsson säger att de mobila plånböckerna kommit längre i USA och Storbritannien.

– I Sverige har man bestämt sig för att göra det i etapper. Först plånböcker som kan användas i e-handel, och först i en senare fas kommer plånböcker som kan användas i den fysiska handeln – jag tror det är tveksamt om det sker i år.

Läs också: Därför är vi så ointresserade av mobilbetalningar – och så ska vi övertygas

Andra på seminariet talade dock om att läget just nu är som gjort för att det ska komma fram nya tjänster. Pontus Mannberg, Stockholmschef på konsultbolaget Oliver Wyman, säger:

– Om man ser på musikbranschen så är den fullt digitaliserad och affärsmodellen är förändrad. Bankerna befinner sig i någon slags mellanperiod. Många har ett kontorsnätverk, som visserligen är kraftigt nedbantat, men man vet inte riktigt vad man ska göra där. Samtidigt kommer det konkurrenter som är helt digitaliserade. Det här banar vägen för det som brukar kallas ”disruptive technology”, det vill säga omstörtande tekniker som skakar om hela branscher.

– Det kan komma något litet, och så bedömer de etablerade spelarna att ”det här är så litet, det är inget som stör oss”. Men sedan går det snabbt. Det går så fort att sätta upp ett nytt konto och en ny verksamhet. Och i dag är det lätt att hitta finansiering för lösningar inom fintech, det är många som vill investera.