Hos e-handelsföretaget Zalando innebär ”radical agility” bland annat att utvecklare och annan teknisk personal får stor frihet att bestämma hur de jobbar inom sina team. Sedan ett år tillbaka är det så man jobbar på företaget.

– Tidigare var det mer en global struktur med lokala implementationer. Nu är målet att alla ska känna sig fria att jobba som de vill, förutsatt att man har syftet med jobbet klart för sig, säger Göran Allvar, chef för innehållsmarknadsföring för den nordiska marknaden på Zalando som är stationerad i Berlin.

Läs också: Google storsatsar i Stockholm – så nyper du ett av jobben

Det här har lett till avsevärt bättre fart på rekryteringen av teknikpersonal. Ansökningarna har tredubblats för 2015 jämfört med 2014. Vad gäller kvaliteten är det fler seniora förmågor som söker. Med tanke på att man för närvarande anställer uppemot 80 teknikpersoner varje månad är det här naturligtvis väldigt värdefullt. Dessutom har uppsägningarna minskat med 35 procent.

Vad gäller produktivitet så är det svårare med mätetal. Men ett exempel är att Zalando lanserade helt omdesignade appar för både Android och IOS på 15 marknader under en period på fyra månader. Det är något man inte hade vågat sig på innan omställningen av arbetssättet.

Göran Allvar
Göran Allvar, Zalando.


Den största utmaningen har varit skalan för omställningen. Det finns nästan 1 200 personer med tekniska arbetsuppgifter på Zalando, fördelade på cirka 100 team. Sammanlagt har företaget cirka 10 000 anställda, inklusive logistikcenter.

– Det kan verka kaosartat med den här friheten, men vi ser att det fungerar. De som jobbar med teknik vill ha frihet vad gäller hur de jobbar. Och det finns naturligtvis chefer som leder teamen, det är absolut inte en helt platt organisation, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, kommunikationsansvarig för Norden på Zalando.

Läs också: Här är it-jobben du aldrig hört talas om – som blir glödheta imorgon

Frihet och glad personal i all ära, men vilka övergripande mål har Zalando med den här omställningen?

– Vi vill undvika att stagnera som företag när vi växer och se till att vi förblir innovativa och är flexibla i sättet som vi jobbar, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Som exempel på vad man gör för att behålla startupkänslan nämner hon något som kallas ”Alexanderplatz testing”. Det är en kvarleva från tiden som litet företag och går helt enkelt ut på att utvecklare som skapat nya funktioner beger sig till det centrala torget Alexanderplatz i Berlin och frågar folk vad de tycker om nya funktioner. Det gör man fortfarande.

– Vi jobbar snabbt och testar många saker i liten skala. Vi gör piloter innan vi gör stora utrullningar av nya funktioner, säger Göran Allvar.