Betalföretaget Izettle har haft en makalös tillväxt. Mellan 2011 och 2015 växte företaget med 30 114 procent enligt revisionsbolaget Deloitte. Därmed hamnade Izettle i topp på Deloittes listning som snabbast växande mjukvaruföretag av alla i Europa, Mellanöstern och Afrika i höstas.

Cto:n Adam von Corswant var med från starten.

– Vi var utvecklare från två konsultbolag som byggde prototypen. När det hela sedan började ta fart inkorporerades vi i Izettle och blev teknikavdelningen, säger han.

Då var det totalt åtta utvecklare – i dag är det 85.

Läs också: Izettles e-postregister granskas av Datainspektionen

Men hur hanterar man en sådan snabb utveckling på tekniksidan? Hur skalas infrastrukturen upp och hur ser man till att hålla rätt riktning?

En del i det är att inte skapa en tung intern infrastruktur konstaterar Adam von Corswant. Izettle har exempelvis inga egna datahallar utan kör sin drift och lagring hos Amazon. Det gör att det är enkelt att skala upp över tid.

– Ja, vi använder deras molntjänst till nästan 100 procent. Vi är inte i en situation som en del företag som slänger upp nya servrar och tar ner dem dagligen för att de har så olika behov under dygnet. Men det är definitivt värdefullt att kunna öka på antalet servrar när det behövs.

Cto:n Adam von Corswant
Adam von Corswant, cto på Izettle.

Infrastrukturen är ganska stor och komplex vid det här laget konstaterar Adam von Corswant.

– Vi har ett devopsteam som internt ansvarar för vår infrastruktur.

Men att fullt ut automatisera och snabba upp flödet med ett iterativt arbetssätt fungerar inte riktigt i den finansvärld där Izettle befinner sig.

– Vi granskas av Finansinspektionen och kortföretagen så att vi uppfyller alla krav. Och deras rutiner vill hålla det trögare och mer processtyrt. Men jag tycker vi lyckas väldigt bra med att både klara det och ändå vara snabbfotade, säger han.

På tekniksidan har det lagts mycket tid att få allt att skala konstaterar Adam von Corswant.

– Vi har haft tillväxt och förändringsarbetet top of mind hela tiden.

Öppen källkod är grunden i utvecklingsarbetet.

– Github är navet i vår verksamhet, säger Adam von Corswant.

– Man kan inte nog understryka vilken tillgång det är. Det är en billig tjänst som består av mycket mer än koden – det handlar om hela diskussionen runtomkring också.

Arbetssättet är teamorienterat och agilt med ständiga releaser.

– Det skapar utvecklartrivsel. När något är avtestat och klart så släpps det redan imorgon – det snabbar på feedbackcykeln. När det man utvecklat inte släpps förrän i nästa releasefönster om flera månader så är det demoraliserande för de anställda.

Läs också: Izettle tar in en halv miljard - och börjar låna ut pengar

De snabba releaserna fungerar dock bara fullt ut när det gäller backend. När det gäller apparna sätter framför allt Apple p för ett ständigt flöde av releaser.

– Androidappar kan vi få igenom på ett par timmar, men för Apple tar det runt en vecka innan det granskat att allt stämmer med deras mallar.

Om det slinker med en bugg kan det vara väldigt frustrerande.

– Även om vi kan åtgärda den på en timme så tar det ytterligare en vecka innan uppdateringen kommer ut.

Också internt har molntjänster möjliggjort den snabba tillväxten, Google Apps, Slack och andra samarbetsverktyg är kittet i organisationen.

– Förr behövde ett nystartat företag alltid ha en it-avdelning som sedan behövde växa med företaget. Nu behövs inte det. Det gör också mentalt en stor skillnad att ha en intern infrastruktur där vi supportar vår egen vardag.

För ett teknikbolag som Izettle är det också viktigt att hålla gränsen klar mellan den interna tekniska infrastrukturen och infrastrukturen i produkten tydlig konstaterar han.

– Vi har försökt betrakta kontoret som ett internetkafé – det ska inte spela någon roll om man jobbar hemma eller på kontoret. Och så fungerar Google och Slack.

Fakta

2011 presenterade Izettle sin betallösning där en dosa kopplas till en smart mobil eller surfplatta, i dosan kan ett betalkort stoppas in och med mjukvara i mobilen görs själva transaktionen. Lösningen blev snabbt populär bland mindre företag som vill slippa investera i dyra kassalösningar. 
I dag har Izettle 275 anställda i tolv länder. Ännu har man dock inte presenterat svarta siffror. I somras redovisade företaget en rörelseförlust på 228 miljoner kronor trots att omsättningen då hade ökat med 147 procent.