Pingis, biljard och disco. Bilden av fritidsgården, som den sett ut de senaste 30 åren. Men allt förändras och vad är det som säger att programmering inte skulle kunna vara en del av den bilden. Det är i alla fall vad Rodolfo Alvarez hoppas på när han nu drar i gång programmering utan trösklar på alla fritidsgårdar i Södertälje.

– Vad jag vet är vi först i Europa med att erbjuda programmering utan trösklar och vi vill se att programmering blir lika självklart som projektledning och läxläsning är på fritidsgårdarna, säger han.

Läs också: Forskare: Programmering i skolan är ett sätt att få eleverna att greppa världen

Så i veckan fick all fritidspersonal i kommunen sätta sig och lära sig de absoluta grunderna i programmering, datalogiskt tänkande. Och bygga robotar. Allt detta ägde rum på experimenthuset Tom Tits i Södertälje, det är också de som tagit fram utbildningsprogrammet för fritidsledarna.

– Det är all personal, mellan 20 och 60 år gamla, så de skiljer sig i vana och erfarenhet. Så det är viktigt att skapa förståelse för it-branschen och sammanhanget, säger Rodolfo Alvarez.

Rodolfo Alvarez
Rodolfo Alvarez.


Tanken är att i bland annat samarbete med näringslivet ta in volontärer och andra kunniga personer för att lära ungdomarna.  Att personalen nu ska få veta mer blir startskottet för projektet, som framför allt handlar om att förstå programmering och hur viktigt det är att skriva kod. Siffror från branschorganisationen It- och telekomföretagen visar att det saknas 30 000 it-ingenjörer och det antalet väntas växa. Likaså visar statistik från Arbetsförmedlingen fler it-yrken har en fortsatt hög efterfrågan.

– Jag har jobbat här i fem år, men lärde mig programmera själv när jag var tio, elva år. Och har insett nu vilken tillgång det är. För ett halv år sedan droppade jag idén för ledningen och nu ska vi börja, säger han.

Trixet, tror Rodolfo Alvarez, är att använda verktygen som ungdomar själva använder och väcka intresset ett steg i taget.

Läs också: Därför gör surfplattorna succé i förskolorna

– Vi tänder en gnista. Det kan vara att programmera lamporna eller lägga upp ett dj-set. Men också att blanda in robot wars eller besöka kända företag som Spotify. För det är viktigt att komma ihåg, det var faktiskt någon som byggde Spotify, säger han.

Fördelen med programmering är att resultaten kommer direkt, allt eftersom ser man hur det som byggs växer och tar form. Programmeringsprojektet inleddes i veckan men tanken är att det ska pågå i flera år och planen är att samarbeta med företag i hela Stockholmsregionen.

­ ­– Det är en lång och viktig resa vi inlett, säger Rodolfo Alvarez.