Microsofts lansering av Windows 10 har fått de stora elektroniktillverkarna att positionera sig för fullt. Och det verkar vara olika tankar om vilken typ av produkter som kommer att gå hem bland företagskunderna.

För pc-jätten HP är det framför allt mobilitet och nya HP Elite X3 som står i centrum. Produkten lanserades på Mobile World Congress och Jenny Gustavsson, produktchef för Mobilitet på HP, beskriver det som en mobiltelefon som har prestanda som en pc, med tillbehör som en notebook-docka och en desktop-docka.

Läs också: Apple tar sikte på pc-användare – men Microsoft har inget att frukta

Den kommer att finnas tillgänglig från och med augusti, och frågan är hur HP ska positionera den gentemot sina pc.

– Vi har haft en diskussion om det internt. Vår vision är att den ska kunna ersätta pc helt och hållet för vissa användare, säger Jenny Gustavsson, som betonar att det rör sig om en renodlad företagsprodukt.

– Vi riktar oss bara mot företag och har samma säkerhet som vi har under vårt varumärke Elite. Fokus är på Windows 10, och det gör att kunden kan utveckla sina mest kritiska applikationer där istället för att behöva jobba med många olika operativsystem. Visionen är som sagt att man på sikt ska kunna ha en enda device, men användarna är inte där ännu.

Att det stundande Windows 10-kriget lockar de flesta visas också av att Samsung i princip gör comeback på den svenska pc-marknaden, som man lämnade för ett och ett halvt år sedan.

– Jo, på ett sätt är det väl så. Men det här är mer en tablet med tangentbord än vad det är en traditionell laptop. Den ligger lite i gränslandet, säger Fredrik Pantzar, säljchef mot företagsmarknaden, om bolagets nya Windows 10-platta med super amoled-skärm.

För skärmkvalitet är den väg Samsung valt för att vinna företagskunderna i Windows 10-kriget.

– Vi har tagit skärmegenskaperna från de bästa mobilerna och tagit dem till pc-världen. De kunder som har testat den här tappar hakan, de har aldrig sett något liknande.

Är skärmkvalitet verkligen så viktig för den genomsnittliga företagsanvändaren?
– Det är alltid en fördel med en bra skärm. Användarupplevelsen höjs, och det blir skönare för ögat vad man än gör. Man pratar ofta om konsumenttrenden. Det här är ett bra exempel som passar både företagsmarknaden och konsumentmarknaden. Nu har Microsoft ett operativsystem för företag och ett för konsument, annars hade vi kunnat släppa samma produkt för båda marknaderna.

Kinesiska pc-jätten Lenovos drag i kampen om företagskunderna stavas också hybrid mellan platta och pc. Sverigechefen William van Kerkvoorde säger att man givetvis vill gå ut med hela sortimentet, men slår gärna ett extra slag för 2-i-1-prylarna.

– Redan 2013 visade vi upp våra första 2-i-1-produkter, men det är först nu det har tagit rejäl fart på b2b-sidan, säger han.

Läs också: Microsoft ångrar sig – nya datorer får fortsätta med Windows 7 ett tag till

Det handlar dels om pc:n X1 Yoga, som främst är en pc med ett tangentbord som fälls in när den ska användas som en platta.

– Men vi har även en X1-tablet där du kan haka på ett tangentbord, som påminner mycket om våra Thinkpad-tangentbord, säger Lenovochefen, som konstaterar att man kommer att välja olika vägar beroende på vad kunden vill ha.

Och det är tydligt att mobil-, surfplatte- och pc-marknaden allt mer växer ihop.

– Pc-marknaden i sig gick knappast framåt förra året. Samtidigt har vi gjort stora framsteg på tabletmarknaden. För oss spelar det ingen roll om det är en pc, tablet eller en telefon. Det är det totala antalet skeppade produkter som är intressant, säger William van Kerkvoorde.