Det är inte bara musikindustrin, bankvärlden, taxinäringen och retailkedjorna som digitaliseringen vänder upp och ner på. I snabbmatsbranschen jobbar de för fulla muggar för att digitalisera sina verksamheter.

För den svenska uppstickaren Max Hamburgare sker nu hälften av försäljningen via digitala kanaler – dit de räknar sina expresskassor, det vill säga de terminaler med pekskärm där kunden själv kan klicka sig fram till vad de ska och betala samt mobilappen – och i maj inviger de sin första restaurang som är helt anpassad till digital försäljning. Det här sker i Umeå och innebär betydligt fler expresskassor, fler digitala skyltar i restauranger, men också ett annat möblemang.

Läs också: Åhléns sist ut på nätet – så blir nya satsningen på e-handel

– Vi har restauranger där den digitala försäljningen är uppe på 70 procent, men snittet är att hälften av försäljningen är digital, berättar Johnny Bröms, cio på Max. För oss är det bra, bland annat eftersom det ger ökade snittnotor. I kassan är kunden mer stressad, men i de digitala beställningarna har de mer tid på sig, och vi har märkt att det ger tilläggsbeställningar, som dippsåser eller andra sidotillbehör. Dessutom motverkar det till exempel köbildning i restaurangerna.

Bröms säger att Max i sina restauranger under de senaste två åren generellt gått från att ha 6–10 fysiska kassor och 2–3 expresskassor till att nu ha upp till elva expresser och 2–3 fysiska kassor. Företaget har en bit över 100 restauranger och enligt den senaste försäljningssiffran som finns tillgänglig, från 2014, omsatte de 2,2 miljarder kronor.

Max Hamburgare bygger hela sin it-verksamhet på Oracles Micros Fidelio-plattform, programjättens lösningar för restaurang och hotellbranschen, där Johnny Bröms också sitter med i det internationella expertrådet.

– Vi vill att hela teknikplattformen ska hänga ihop, från mobilappen till rapporteringen och försäljningsstatistiken. Där upplever jag att vi skiljer oss från motsvarande företag, som mer arbetar i öar. Därför har vi Micros Fidelio i botten av allting.

Max började digitalisera verksamheten på allvar 2007, då de första Expresslösningarna också infördes. Då var it mest en supportfunktion men har allt eftersom utvecklats till det som driver affären. Initialt var tekniken dock omogen och stod inte för någon större del av försäljningen.

– De första åren var okej, men inte mer. Men vi lärde oss och arbetade fram den digitala strategin och därefter började försäljningen ta fart.

Läs också: Ikea bygger helt ny e-handel - ska fördubbla sin omsättning

För två år sedan tog Johnny Bröms klivet in i bolagets ledningsgrupp. Vid samma tid la de också in ytterligare en växel i digitaliseringen. De tog fram en helt ny Oracle-baserad försäljningsplattform. De köpte in nya expresskassor som körs på den plattformen. I fjol lanserade de också en mobilapp som bygger på samma lösning, där kunderna kan beställa och betala i förväg – och som första året hade en miljon användare. Den är kopplad till kortbetalning och Paypal, men de tittar också på nya betalsätt.

– Swish är något vi kollar på. Sedan utvecklas ju de mobila plånböckerna hela tiden, och vi följer vad som händer när det gäller Apple Pay och Android Pay. Det kommer ju en del som är intressant. Till exempel att kombinera positionering med ansiktsigenkänning. I så fall behöver man inte ens ta upp telefonen när man ska betala, utan kassan kan direkt se att det är du. Men det är ju ganska långt borta fortfarande.

Själva it-avdelningen är dock inte större än åtta personer. I stället beställer de sina tjänster från leverantörer som Oracle, Atea och EMC.

Under året som gått har Max fått flera kvitton på sin framförhållning inom teknikområdet. Ett kvitto på att Max ligger långt framme var när företaget i år utnämndes till ”Mobilized company of the year” på mobilgalan i konkurrens med Länsförsäkringar Bank och Liseberg.

Och hur ligger då konkurrenterna till? Det finns ju en och annan av rang, till exempel McDonalds.
– De har inte rullat ut sina expresskassor i någon större skala i Sverige, men det är klart att de arbetar med det här också. Men jag tror att för oss är det bara bra om fler arbetar med det – då vänjer sig kunderna vid det. Sedan när det här blir standard så kommer det ju också att anammas av mindre kedjor.