Det är numera ingen som lyfter på ögonbrynen när it-konsultbolag och andra digitala leverantörer säljer direkt till marknadsavdelningen. It-chefen och vd:n är inte längre it-leverantörerens enda motparter inom ett företag och det är många som stoltserar med sina nya kontaktpersoner. Och förflyttningen är inte konstigt. Forbes spår att 2017 kommer marknadschefen att lägga mer pengar på it-inköp än it-chefen.

Marknadschefens popularitet växer alltså och det är fler och fler som vill vara hens bästa vän. Reklambyråerna och alla deras syskonbyåer (tvinga mig inte att rabbla upp alla sorters byråer; från design- till webb- till digitalbyråer - det är ju en kreativt släkte det här som bekant) är en klassisk leverantör till marknadsavdelningar. Det är knappast troligt att de bara kommer att lämna över brythjärtat och hitta nya vänner utan en strid.

Så vem kommer då att gå segrande av it-bolagen och reklambyråerna? Ja, det tråkiga svaret är väl att bägge delarna behövs. Naturligtvis kommer inte it-bolag att helt radera reklam- och designbyråer från kartan. Men om vi går ett steg närmare och frågar; vilken kompetens är lättast att bygga upp?

Läs också: Budskapen som får kunderna på din sida

It-konsultbolaget HiQ har på senare tid byggt upp egna studios med UX:are, ljud- och ljusspecialister och art directors och de är inte ensamma. Många traditionellt tunga it-spelare har nu eller håller på att skaffa sig kompetens som traditionellt sätt låg på byråsidan. IBM köpte inte mindre än tre digitala byårer under februari, bland annat Resource/Ammirati som 1999 blev ett känt namn när de sände ut en Victoria’s Secret webbsändning under Super Bowl. Idag har de kunder som Nestlé och Toys “R” Us.

Deloitte är ett annat bolag som nyligen köpt in sig i matchen. Denna gång med en kreativ byrå med strax över hundra anställda som kammade hem flera vinster i förra årets omgång av den prestigefulla reklamtävlingen Cannes Lion. 
Byråsidan ligger naturligtvis inte på latsidan. De var snabba på att uppfatta att de behövde anställa folk som kunde webb, därefter appar och nu ger sig vissa på VR. Men när det gäller tung teknisk back-end har it-bolagen en fördel. Det tar tid att bygga upp sådan kompetens och det krävs erfarenhet för att tala samma språk som andra utvecklare. Här hävdar jag att det är lättare för it-bolagen att hitta kreativ kompetens än det är för byråerna att skaffa sig back-end auktoritet. 
Vem som helst kan bygga en app (sa hon som aldrig har kodat en rad i sitt liv) men när det kommer till mer komplexa projekt som kräver avancerad under-ytan teknik då står sig reklambyåerna slätt.

Det här är en artikel från Expert Network


Därmed inte sagt att it-bolagen kan dansa rätt in på marknadschefens kontor. De har mycket att lära vad gäller pitchar och briefer och hur de presenterar sina lösningar. Men jag tror att reklambyårerna gör rätt i att akta ryggen. It-bolagen är hungriga, de håller på att lära sig tala marknadschefens språk och de nöjer sig inte längre med att vara byråernas underleverantör.

Läs också: Fem steg mot smartare verksamhetsstyrning

Här är fem tips för hur du samarbetar bättre med marknadskommunikatörer: 

  1. Marknadskommunikatörer har snabba krav på sig - helst skulle de ha levererat redan igår. It-sidan är å sin sida noga med att bygga skalbara och säkra lösningar - kvalitet framför snabbhet. Det är när vi hittar balansen som vi levererar riktigt bra grejer!
  2. De flesta marknadsförare har aldrig kodat så de vet inte om vad som krävs för den där lätta nya featuren de ber om. Var konkret och ställ upp hur lång tid varje aktivitet tar så blir diskussionerna bättre.
  3. Slopa lingot. Både utvecklare och marknadsförare slänger sig gärna med branschspecifika ord. Bestäm er för ett gemensamt språk och be de inblandade att förtydliga oklara termer så undviker ni många missförstånd.
  4. Involvera varandra tidigt i processen. Ju tidigare marknad och it jobbar ihop desto bättre och enhetligare blir resultatet. It slipper lösa saker i sista minuten och fulkoda ihop något och marknadsförare slipper bli besvikna när projektet de hoppats att få i famnen istället blivit något helt annat.
  5. Bygg en tidsplan, en roadmapp, tillsammans. Följ upp ofta och diskutera när kursjustering behöver göras

Fakta

Befattning: Marknadsföringsexpert
Företag: Nail it Communication
Linkedin: Mia Breitholtz
E-post: mia.breitholtz@gmail.com
Expertområden: Gränslandet mellan marknadsföring och IT. Digitalisering, marknadsföring och pr.
Bakgrund: Åtta års erfarenhet av marknadsföring, främst från it-branschen.