Oracles förvärv av molnleverantören Netsuite förra veckan, som kostade ungefär 80 miljarder kronor, beskrivs som det mest förväntade i mjukvarans historia.

– De är som ”high school sweethearts”, som du alltid visste skulle gifta sig, men som måste bli färdiga med universitetet innan de gör det, säger analytikern Frank Scavo på Strativa till IDG News.

– Det enda frågetecknet för mig är varför det tog så lång tid? tillägger han. Oracle hade kunnat komma undan med en betydligt billigare prislapp om de genomfört förvärvet i vintras, säger Frank Scavo.

Läs också: Oracle sprider ut sig över molnmarknaden med nytt miljardköp

Det är ingen tvekan om att de båda företagen har en lång gemensam historia. Till exempel var Oracles styrelseordförande Larry Ellison en av de tidigaste investerarna i Netsuite. Dessutom har Netsuites grundare Evan Goldberg och vd Zach Nelson en bakgrund på Oracle.

– Det finns mycket Oracle-dna i företaget, erkände Zach Nelson i en intervju med Cio.com förra året.

Det verkar dock inte råda några tveksamheter om att det här är ett strategiskt riktigt förvärv för Oracle. De kommer nu att ha den största installerade basen av molnbaserade erp-kunder – varav många är mindre företag, ett segment där Oracle inte haft särskilt stark närvaro.

Dessutom adderar förvärvet nästan 800 miljoner dollar i omsättning och bidrar till att öka marknadsandelen. Det gör också att Netsuites hålls ”inom familjen” och förhindrar att konkurrenter köper in sig på Oracles del av marknaden. Det säger analytikern Ray Wang på Constellation Research till IDG News.

– Netsuites kärnverksamhet är väldigt stark inom tillverkningsindustri, detaljhandel och professionella tjänster. Medan Oracle har vänt sig mot dessa med en traditionell licensmodell så fyller Netsuites molnerbjudande en del hål i Oracles strategi mot de här vertikalerna, säger Ray Wang.

– Oracle har ett rykte om sig att vara svagt i molnet och genom att köpa Netsuite, så får de inte bara molntillgångar och kompetens, utan också ett företag med ett rykte om sig att vara väldigt duktigt inom molnet, säger Rob Enderle, analytiker på Enderle Group. Det borde resultera i att Oracle framöver ses som en betydligt starkare molnspelare.

Läs också: Uppstickaren: ”Oracles och SAP säljer gamla lösningar med ny marknadsföring”

Nuvarande Netsuite-kunder behöver heller inte oroa sig allt för mycket, säger Ray Wang.

– Oracle har en god historia av att integrera sina förvärv. Netsuite kommer att kunna dra fördelar av många av Oracles tekniska tillgångar och kunder kan nog dra fördel av de här synergierna.

Däremot kan partner förvänta sig en del förändringar, tror han, då Netsuites partnerprogram är ”snällare” än Oracles, och det kan ligga i Netsuites-partners intresse att arbeta för att de båda företagens partnerprogram hålls åtskiljda.