Hudiksvalls kommun har åter igen drabbats av ett omfattande it-haveri. Efter en systemuppdatering i torsdags förmiddag låg it-systemet nere under hela dagen.

– Vi gick ned någonstans före lunch och disksystemet var tillgängligt igen vid sex, sedan tar det ett tag att starta upp och se att allt går upp igen, så att alla system var väl uppe till tio på kvällen, säger kommunens it-strateg Ronny Lundberg.

Läs också: Stort it-haveri i Hudiksvalls kommun – nästan ingenting fungerade

Alltifrån hemsidan och mejlen till journalsystem inom vård- och omsorg var ur bruk under dagen. Dessutom slogs telefonväxeln ut i både Hudiksvall och grannkommunerna Nordanstig och Ljusdal. Först på torsdagkvällen lyckades tekniker åtgärda problemet.

I november förra året drabbades Hudiksvallsborna av ett liknande missöde. Då låg systemet nere i drygt tre dygn efter ett problem med lagringen i Microsofts virtualiseringsplattform Hyper-V.

Det var samma plattform som klappade ihop i torsdags, men nu var det efter att en rad uppdateringar installerats. Efter att ha avinstallerat dessa gick it-miljön att köra igång igen.

– Nu avvaktar vi tills vi har haft en genomgång med Microsoft så att vi kan se vad som var problemet och hur vi kan köra uppdateringar igen utan att det blir problem, säger Ronny Lundberg.

Läs också: Windowsteknikerns framtid – vad måste du kunna imorgon?

Sedan kraschen förra hösten har Huddiksvalls kommun tagit fram en ny plan för att hantera it-problem. De har också skaffat en backupsajt de hade kunnat slå på om avbrottet hade varat längre, och flyttat vissa system till molnet.

Är ni trygga med er it-miljö efter att ha haft två så stora avbrott på mindre än ett år? 
– Har det hänt två gånger inom ett år kan man aldrig känna sig helt trygg, säger Ronny Lundberg.

– Det är lagringslösningen som orsakat båda stoppen, även om det inte varit samma fel. Det skulle vara fel att inte titta på den en gång till och fundera över om det här är rätt lösning eller om vi borde ändra något.