Fujitsu har tagit hem ett storavtal med svenska infrastrukturleverantören Eltel Group. Det nya avtalet som är tecknat på tre plus två år inkluderar arbetsplatstjänster och administration av hårdvara samt dygnet runt-support via servicedesk och på plats-support för fler än 5 500 användare i Norden och Storbritannien.

– Ja, det är jätteroligt. Det är en intressant kund för oss. De har velat ha en leverantör och det känns så klart jätteroligt att vara deras partner på digitaliseringsresan. Vi har visat att vi kan vara deras digitala partner och ta ett helhetsåtagande samt att vi har kunnat erbjuda ett kostnadseffektivt pris, säger Fujitsus Nordenchef Karin Schreil-Jonsson.

Läs också: Fujitsu snuvar CGI på tung apoteksaffär

Hur mycket pengar det handlar om vill parterna inte avslöja.

– Nej, det kommenterar vi inte. Till att börja med handlar det om 5 500 användare, men tanken är att det ska växa. Grundavtalet är på tre år, med option på två års förlängning.

Det nya kontraktet innebär också att Fujitsu har tagit hem en prestigefull kvadrupel, det vill säga att affären ger Fujitsu den stora glädjen att slå fyra konkurrenter på näsan samtidigt. I Sverige var det CGI som stod för leveransen tidigare, i Finland var det Enfo och i Norge och Danmark var det Evry respektive TDC.

– Ja, de ville ta ett helhetsgrepp på det och där passar vi bra in. Inom användarnära tjänster med på platsen-support är vi starka eftersom vi fortfarande har det inom bolaget, och vi har bra täckning inom den aktuella geografin. Det är dessutom en typ av kund som passar oss bra. De har huvudkontor nära oss, men en strategi som kräver en global lösning. Det påminner en del om affären vi gjorde med Husqvarna, konstaterar Karin Schreil-Jonsson.

Implementeringen ska påbörjas omedelbart och alla tjänster ska enligt planen vara levererade och i drift under våren 2017. Michael Langendorf, cio på Eltel Group, kommenterar valet av it-leverantör så här i ett pressmeddelande:

Läs också: Fujitsu byter Nordenchef – här är veckans bossbonanza

– Fujitsu har arbetat mycket proaktivt både före och under anbudsprocessen och har visat stor förståelse för de utmaningar vi står inför med bland annat fälttekniker som arbetar på avlägsna platser. När vi effektiviterar vår leverans kring en mer tjänstebaserad plattform i Norden och Storbritannien kommer Fujitsus tjänster att vara en del av it:s värdeskapande som kan utvecklas tillsammans med verksamhetens behov. Det ger oss den skalbarhet som krävs för att möta dagens och morgondagens krav.

Även om CGI var ett av bolagen i den snuvade kvartetten går man inte helt lottlösa ur Eltelvärlden. I somras tecknade konsultjätten ett förlängningsavtal om att hantera it-driften i Norden och Baltikum. Det kontraktet löper över fem år och ordervärdet uppgår till cirka 80 miljoner kronor.