1. Gör din hemläxa

Gå inte till jobbet den första dagen utan att ha läst på ordentligt. Och det är ett rejält arbete enligt Todd Dean som grundat jobbsökarappen Wirkn.

– Vad är din roll, hur kan du påverka företaget i ett större perspektiv. Du måste också försöka lära dig så mycket som möjligt om företagets kultur, mål och värderingar innan du ens går innanför dörren.

2. Samtala och ta kontakt

När du introduceras för dina nya kolleger är det bra om du samtalar och ställer informella frågor så du får en personlig kontakt med dem, enligt Todd Dean. Prata med folk utanför din egen avdelning, boka luncher, försök förstå hur du kan skapa kontakter och försök förstå hur de gör affärer.

Läs också: Så hanterar du en headhunter – 12 tips att ha i bakhuvudet när rekryteraren ringer

3. Be om feedback

När du har kommit in lite i din nya roll - be om feedback. Ju mer desto bättre. På så vis kan du se till att du möter de förväntningar som finns och kan anpassa dig bättre efter dem.

– Ofta har du kommit in i ditt jobb efter ungefär tre veckor, men du har inte ännu hunnit etablera dåliga vanor. Det är en utmärkt tidpunkt att be om feedback från din chef och dina kolleger för att se om du är på väg åt rätt håll eller om du behöver lägga om kursen.

4. Var ambitiös men rör inte om

Visst är det bra om du deltar i diskussioner och gör din röst hörd. Föreslår förbättringar och pekar på problem. Men ta inte ut svängarna allt för mycket. Som nyanställd kanske du inte alltid förstår kontexten kring en policy eller process så ta det försiktigt. Fråga först och bedöm sedan om du ska föreslå alternativ eller inte, råder Todd Dean.

5. Visa att du är pålitlig

Lägg gärna lite extra tid på jobbet under den första månaden. Genom att visa att du är villig att lägga tid på att lära dig ditt nya jobb och ägna dig åt dina projekt visar du att du är engagerad och pålitlig.

– Under den första månaden behöver det inte vara fel att vara överambitiös.

Läs också: Så kan video hjälpa företaget att vässa kompetensen

6. Nätverka, nätverka, nätverka

Begränsa dig inte till din egen arbetsgrupp. Ta kontakt med andra utanför så du förstår hur de andra delarna hänger ihop och hur de samarbetar.

– Det gör dig bättre utrustad att bidra till företagskulturen och frodas i den. Försök skapa en ny kontakt per dag, det hjälper dig att bygga ett nätvker och förstå hur du passar in i organisationen, säger Todd Dean.

7. Arbeta för att öka trovärdigheten

Till sist, se till att det du bidrar med är stabilt och pålitligt så att de andra lär sig att lita på dig.

– Ett företag kan lära ut färdigheter och kompetens men det kan inte lära ut arbetsetik, uthållighet och passion. Försök vara proaktiv när du avslutat ett projekt – hitta nya projekt, hjälp dina kolleger eller hitta något annat sätt där du kan göra nytta.