– Jag tror att mobilen kommer att förpassas till ett modem som ligger i fickan, säger Mattias Eld som är vd på Fidesmo.

Han har förstås en hel del att vinna på ett sådant framtidsscenario. Startupen säljer mjukvara som kopplar ihop olika trådlösa betal- och biljettsystem till ett enda chipp.

– Om man ska göra betalningar, öppna dörrar eller åka tunnelbana är klockor och armband mycket snabbare att använda än mobilen. Klockan har jag redan på armen, den sitter där jämt, säger Mattias Eld.

Läs också: Därför är Apple chanslöst mot bankerna i kampen om mobila plånböcker

I dag säljer Fidesmo kort med nfc- och betalchipp som kan programmeras till att fungera ihop med en rad system och företag. Nästa steg är att bygga in chippet i klockarmband, Mattias Eld säger att Fidesmo har inlett samarbete med "ett antal" klockmärken och att produkterna kommer att finnas på marknaden innan sommaren.

– Vi tror att folk kommer att fortsätta använda vanliga klockor, men de ska bli lite smartare. Det behöver inte vara en dator på handleden, säger han. 

Mattias Eld
Mattias Eld.

– Du har chipp med antenn som du syr in i armbandet, vilket gör att de kan integreras i vilken klocka som helst bara du byter armband. Vilket gör att du så klart kan behålla modefaktorn. Du kan betala med din Rolex, åka tunnelbana med din Rolex. Om man nu gör sånt.

Fidesmo och mobiljättarna är inte ensamma med trådlösa betalningar. Visa och Mastercard har redan lanserat kontaktlösa betalkort med nfc-chipp som låter dig "blippa" istället för att stoppa in kortet i läsaren.

Dessutom har de börjat experimentera med betallösningar i wearables. Visa samarbetar med klocktillverkaren Swatch, och Mastercard har varit med och tagit fram prototyper på betallösningar insydda i kläderna.

Men vilken teknik som blir dominerande är långt ifrån säkert.

– Hela den här marknaden är under uppbyggnad och det finns ingen teknik som blivit en dominerande standard och har nått en bred användning i flera länder, säger Niklas Arvidsson som forskar om betallösningar på KTH.

Läs också: Pojken med guldbyxorna på riktigt – kortjättarna vill göra dina kläder till betalkort

– Det som händer nu är att de kontaktlösa korten växer i Sverige. När den infrastrukturen är på plats och folk börjat vänja sig vid tekniken skulle det kunna öppna upp för wearables med nfc-kommunikation som betallösning men även andra nfc-baserade lösningar kan då komma fram.

Han håller med om att mobilen inte nödvändigtvis är den smidigaste betallösningen i alla lägen, men att den också har klara fördelar.

– Om man ska betala för att åka tunnelbana kanske en typ av wearables skulle kunna fungera väldigt bra, men i andra betalsituationer kanske man kräver en annan säkerhet, funktionalitet och en annan typ av betalsätt, och då kanske mobilen fungerar bättre.

"Vi tror på en trådlös framtid", skanderade Apples designchef Jonathan Ives när företaget visade upp sin Iphone 7 och de trådlösa hörlurarna Airpods. Det är ett tecken i tiden att inte ens Apple vill fokusera helt på mobilen menar Mattias Eld på Fidesmo.

– Istället för att allt ligger i mobiltelefonen tror jag vi kommer att börja se en trend att tekniken löses upp i flera beståndsdelar, och jag tror faktiskt att Apple är en av de som driver på den trenden, säger han.

Med lurar som kontrollerar Siri och en Apple Watch på armen börjar kroppen bli uppkopplad, och det går att interagera med sin mobil och annan teknik i omgivningen utan att plocka fram telefonen.

Analysföretaget Gartner håller delvis med. De spår en ökning av mobilbetalningar – varannan konsument på "mogna marknader" kommer att betala med mobilen 2018 – men tror inte på nfc-betalningar från Apple, Samsung eller Google eftersom teknikjättarna inte lyckats ingå partnerskap med företag som kunderna vill handla från.

Läs också: Samlar alla internetbanker i en app – Tink utmanar bankjättarna

Bengt Nilervall som är näringspolitisk expert på betalfrågor på Svensk handel tror ändå att vi kommer att hålla mobilen allra kärast även i framtiden.

– Jag tror definitivt att klockan är ett bra alternativ. Uppsidan med mobiltelefonen är att man kan ha en dialog med hjälp av displayen, och lägga in andra typer av funktioner och mervärdeslösningar som passar bättre i mobilen än i klockan, säger han.

Dessutom satsar branschen i nuläget på kontaktlösa kort och mobiltelefoner, inte wearables.

– Kontaktlösa kort håller på att rullas ut och betalningar med mobiltelefoner är här inom något år. Det kommer säkert att finnas klockor, kylskåp och bilar med inbyggda betallösningar också, men de är längre fram i tiden.