Kampen på den svenska it-konsultmarknaden hårdnar. När IDC redovisar marknadsandelarna för 2015 framkommer det att CGI behåller sin förstaplats som Sveriges största it-tjänstebolag. Men bolaget är samtidigt ett av de bolag som har tappat mest jämfört med året före. Totalt minskar intäkterna för CGI med 5 procent och marknadsandelen från 10,5 till 9,6 procent.

Bland de fem största bolagen är det bara CGI:s två nordiska kombattanter som ökar sina intäkter. Den svenska marknadens trea Tieto ökar intäkterna med 5,4 procent och fyran Evry med 4,5 procent.  

– Då får vi ännu en anledning till att stå på tårna. Samtidigt kan man inte göra bättre än att leda, säger Pär Fors, Sverigechef på CGI om förstaplatsen och om det faktum att de två huvudrivalerna flåsar honom och CGI i nacken.

Läs också: Efter år av snack – nu börjar internet of things bli business för konsultbolagen

I övrigt om man rankar vinnare och förlorare ser vi att de bolag som ökar intäkterna allra mest av de tio största är TCS, med nästan 20 procent, och Accenture, med 11 procent. Det bolag som tagit mest stryk av de stora är HP, som tappar 5,5 procent i Sverige och hela 9,3 procent på nordisk nivå.

En annan tydlig trend är att medan de tio största bolagen i Sverige ökar sina intäkter med bara 0,3 procent i snitt, så har kategorin others, det vill säga de mindre konsultbolagen utanför topptiolistan, tagit ett rejält skutt med hela 6,5 procent. De indiska bolagens framfart är givetvis en förklaring, men inte den enda, enligt Johan Hallberg, analytiker på IDC.

– De indiska bolagen växer kraftigt, men det är inte bara de som växer. Det är framför allt de mindre bolagen som växer. En stor anledning till det är den digitalisering och inte minst den specialisering som pågår på marknaden, säger han.

Några andra som har glada tider är de stora managementkonsulterna, vars främsta tjänster inte är med i mätningen av it-tjänster. Men deras trend är tydligt uppåtgående och även inom it är strategisk rådgivning det som växer allra mest.

– Det förklarar varför till exempel Accenture går så bra, säger Johan Hallberg.

Läs också: Evry blir partner med Google – ska satsa så in i Norden

– Det är en trend som vi ser över hela Europa, och även globalt. Strategisk rådgivning är det som växer mest. Bolag som PWC, McKinsey och Deloitte växer alla ordentligt.

Marknadsandelar, it-tjänster i Sverige 2015 (2014 års siffra inom parentes)

  1. CGI 9,6 procent (10,5 procent)
  2. IBM 7,2 procent (7,7 procent)
  3. Tieto 6,4 procent (6,3 procent)
  4. Evry 5,8 procent (5,8 procent )
  5. HP 5,6 procent (6,1 procent)
  6. Capgemini 3,3 procent (3,6 procent)
  7. Atea 3,2 procent (3,2 procent)
  8. TCS 3,1 procent (2,7 procent)
  9. Accenture 2,4 procent (2,2 procent)
  10. Volvo IT 2,2 procent (2,4 procent)

 
Marknadsandelar, it-tjänster i Norden 2015 (2014 års siffra inom parentes)

  1. IBM 8,7 procent (9 procent)
  2. Evry 6,7 procent (6,7 procent)
  3. CGI 6,6 procent (7,1 procent)
  4. Tieto 6,5 procent (6,3 procent)
  5. HP 3,9 procent (4,4 procent)

Källa: IDC

Siffrorna gäller den svenska och nordiska marknaden för IT Services, vilket inkluderar de tre huvudmarknaderna projektbaserade it-tjänster, outsourcingtjänster samt support och utbildning.

Totalt omsätter den svenska it-tjänstemarknaden 59,4 miljarder kronor och den nordiska 17,8 miljarder euro, vilket motsvarar ungefär 171 miljarder kronor. Den svenska markanden ökade med 3,4 procent och den nordiska med 2,3 procent.