Qbranchs grundare Ulf Engerby, och bolagets förre vd, Stephan Andersson, har dragit igång ett nytt bolag. Att de känner varandra väl är tydligt, vilket kanske inte är så konstigt efter att ha jobbat ihop i drygt tolv år. När duon nu återförenas igen är det under namnet Asurgent.

– Vi kommer från infrastruktursidan och har sedan gått mot outsourcing. Nu bestämde vi oss för att starta ett nytt bolag, där vi jobbar som verksamhetskonsulter med ett tungt digitalt avtryck. Att digitalisera affärsprocesser är vår affärsidé, säger Stephan Andersson, som kommer att ha vd-rollen medan Ulf Engerby är styrelseordförande.

– Det vi gör är baserat på fyra sanningar, säger Stephan Andersson och räknar upp dessa:

– Alla it-miljöer flyttar till molnplattformar, digitaliseringen pågår, många företag sitter kvar och fast i sina digitalalapptäcken samt it och verksamhet är fortfarande långt ifrån varandra. Vi upplever att det finns utrymme för ett bolag som tar en position mellan it och verksamheten.

Läs också: Efter ägarbytet – nu lämnar Qbranch-vd:n Axians

Asurgent drog igång på allvar den 1 oktober. Bolagets webb lanserades förra veckan och i dagsläget är det ett tiotal personer ombord.

– Det är en hel del gamla kollegor som tycker om att jobba med oss, och vi med dem. Det är otroligt duktiga människor, men vi vill naturligtvis ha fler, säger Stephan Andersson, som får medhåll om vikten av duktiga människor av sin vapendragare.

– Ambitionen är att bygga ett stort och fint bolag. Det viktiga är att hitta rätt människor. Det kravet är tidlöst, i ett tjänsteföretag kommer alltid vem före vad, säger Ulf Engerby.

Det duon vill spinna på är så klart branschens kanske just nu mest uttjatade ord, digitalisering.

– Det finns inga teknikfrågor längre, allt är verksamhetsfrågor. Idag har det vuxit ihop. Idag handlar det vom vem som äger processen och inte om bits och flips och flops. Vi vill sätta fokus på att digitalisera affärsprocesserna, säger Ulf Engerby och konstaterar själv att digitaliseringshajpen ofta kan kännas överdriven. Men också att den har sina goda sidor.

– Tidigare har de här frågorna negligerats av företagsledningen, trots att man har it-miljöer som hänger ihop med tur, tuggummi och plåster. Nu heter det digitalisering och alla tycker om det och alla inser att de måste ha det. Nu får det ledningens öra åt sig på ett annat sätt än tidigare så nu finns det pengar. Men innehållet som sådant i digitaliseringen är lite kejsarens nya kläder.

Han säger att han ser en stor potential, inte minst baserat på erfarenhet från besök på ett antal bolag.

– Många företag sitter med halvbakade idéer. Oftast kanske de behöver hjälp med hur de ska göra det på bästa sätt. Det är där vi kommer in som rådgivare och ser till att de gör det på det bästa sättet. Det blir ofta roligare diskussioner idag än vad det blev tidigare.

Arvet från Qbranch märks så klart på många sätt. Inte minst när det gäller typen av kund, något Stephan Andersson beskriver på följande sätt:

– Det är en mix av gamla och nya kunder. Vi använder så klart principen gräv där du står. Vi kommer i huvudsak att rikta oss mot medelstora svenska bolag.

Vem riktar ni er till, it-chefen eller marknadschefen eller någon annan?
– Både och. Mot verksamhetscheferna, men även på it-sidan sitter man idag med olika miljöer. Vi kommer att ha beställare från både it-sidan och verksamheten.

Det är också mellan it och verksamheten Asurgent till stor del letar när man vill plocka in de duktiga människor man strävar efter.

Läs också: Qbranch skrotar namnet efter 22 år

– Vi vill bygga en organisation med folk som har befunnit sig mellan it och verksamheten. Vi söker folk med branschkompetens, det vill säga de ska kunna prata verksamhet, men även ha en fot inne i it-kunnandet.

Exakt hur stort bolaget ska bli är svårt att svara på, enligt Stephan Andersson.

– Vi vill bygga ett fint, framgångsrikt it-bolag, det är det vi har sagt, säger han och är ungefär nästan lika otydlig på frågan vilka som är huvudkonkurrent.

– Det finns ett antal bolag som kommer från verksamhetssidan, men vi ser inga direkta konkurrenter.

Bland bolag som jobbar i en liknande verksamhet nämner han dock några, som exempelvis HiQ, Xlent och Mogul.

Hur ser affärsmodellen ut, ska ni ta betalt per timme eller för varje projekt?
– Det är en mix med timbaserat eller dagspris. Men det är gedigna projekt vi hoppas kunna genomföra. Den exakta affärsmodellen växer nog fram. Att komma in och ta ansvar för ett resultat är den modell vi vill ha.