(CS/Rom) 1999 myntade britten Kevin Ashton uttrycket Internet of things – sakernas internet. Sedan dess har vi sett otaliga konferenser, profiler och företag som jobbat för att det ska slå igenom på allvar. Inom vissa områden är det redan verklighet, men inom många andra har man inte ens nått fram till experimentstadiet.

Den stora skillnaden jämfört med för ett par år sedan är att allt fler internationella och svenska företag inser att IoT kan användas för att utveckla affärsmodellerna och inte minst för att förbättra interna och externa processer.

Läs också: Gartner: Nu ska allt byggas om – och det är cio:erna som måste ta täten

Men två frågor avgör om IoT ska slå igenom på bred front. För det första måste säkerhetsfrågorna få ännu mer uppmärksamhet, för det andra måste integritetsfrågarna tas på betydligt större allvar när data samlas in från alla uppkopplade prylar. Det hävdar Tamara Dull, chef för nya tekniker på analysföretaget Sas Institute.

– Jag sätter big data och IoT i samma rum. Vi ser att väldigt många projekt misslyckas just nu. Exempelvis är det bara cirka 20 procent av alla big data-projekt som är framgångsrika. Det är främst kombinationen av bristande säkerhetstänk och för lite affärstänk som är orsakerna att vi inte sett ett bredare genomslag, säger hon.

Tamara Dull är en flitig twittrare och rankas som en av de mest inflytelserika personerna inom IoT-sfären. Hon är enligt egen utsago en nörd ända in i hjärtat och brinner för att få fler företag och statliga myndigheter att jobba mer med IoT.

Tamara Dull
Tamara Dull.

– Det finns uppenbarligen enormt många fördelar med att göra analoga produkter digitala och att göra dumma prylar smarta. Jag skulle säga att vi fortfarande befinner oss i första stadiet av utvecklingen. Terminologin har funnits länge, men det som säger att man hittat sättet hur man ska jobba med IoT ljuger, säger Tamara Dull.

När hon får frågan om vad den stora skillnaden är mellan de som lyckas och de som misslyckas med sina IoT-projekt svarar hon:

– Projekt dör för att de inte är den del av företagens strategi. Bristande säkerhets- och affärstänk är två andra orsaker. Problemet är att för många sätter tekniken före affären. För att lyckas måste du sätta upp affärsprocessen först och sedan fundera på vilken plattform och vilka produkter du ska använda, säger Tamara Dull.

I dag är cirka sex till nio miljarder prylar – exklusive mobiltelefoner, datorer och surfplattor – uppkopplade mot internet. Den siffran väntas öka till 20–30 miljarder prylar 2020, enligt en sammanställning av prognoser från Gartner, IDC, Ericsson och Cisco.

Läs också: Efter Dyn-attacken – Cisco lovar säkra näten för uppkopplade prylar

Tamara Dull säger att siffrorna blivit reviderade flera gånger men att sannolikheten är stor att marknaden tar fart på allvar kommande år.

– Den främsta drivkraften är att företag ser hur de verkligen kan förbättra pågående processer med IoT. Men det krävs att tillverkarna inser att de måste jobba mer med säkerhetsfrågorna, säger hon.

Insamling och analys av data är en viktig pusselbit för att det ska vara en fördel att investera i IoT. Och här blir integritetsfrågorna en viktig faktor

– Jag tackar Edward Snowden för att han gjorde oss medvetna om integritetsfrågorna. Framförallt alla som jobbar med tjänster riktade mot privatpersoner måste jobba smart när de får in så mycket information i form av data som kan analyseras, säger Tamara Dull.

Det är mycket prat om misslyckade projekt och risker med IoT. Kan du nämna något företag som gör rätt?

– Det Volvo gör med den uppkopplade bilen är kanske mest imponerande just nu. Nu är jag en stolt Volvoägare själv och kanske inte helt objektiv men på det sättet de kopplar upp de nya bilarna, hur de samlar in data och hur bilen verkligen servar föraren med information, och hur den kan kommunicera med andra Volvobilar är exempel på när ett företag lyckas med IoT och big data.