Redan för tjugo år sedan började det talas om telematik. Lastbilar och långtradare kopplades upp via enkla telefonilösningar. Men då låg fokuset helt på logistiken.

– Det blev en nyckelfunktion för alla kommersiella fordon när åkare kunde hålla koll på var alla fordon befinner sig och styra dem till rätt plats för olika transporter, säger Niklas Florén, som är ansvarig för leveransen på den telematikplattform som Volvo Group har utvecklat.

Fortfarande är det som kallas för fleet management centralt men allt fler möjligheter tillkommer med all den data som samlas in. Och från att kalla det telematik kallas det idag internet of things.

I dag har Volvo Group, som tillverkar sådant som lastbilar och bussar, över 500 000 uppkopplade fordon. 

Niklas Florén
Niklas Florén.

Volvo Groups gemensamma plattform används för att samla all data från alla uppkopplade fordon till skillnad från tidigare när varje tjänst utvecklats separat. Plattformen är utvecklad för att vara öppen så att fler kan koppla upp sig emot den – interna funktioner inom Volvo Group, tillverkare, åkerier och förare. Den säljs också genom Wirelesscar till personbilstillverkare, exempelvis använder sig Volvo Cars av Wirelesscar för sina uppkopplade bilar.

– Det som händer nu är att alla konkurrenter också satsar väldigt hårt samtidigt som vi har fördelen av att ha varit med länge, säger Niklas Florén.

Läs också: Därför vill Telia koppla upp din bil till internet

Plattformen började utvecklas redan för fem till tio år sedan men det är nu den stora utväxlingen sker konstaterar han. Varje månad ansluts 40 000 nya uppkopplade fordon till plattformen, både personbilar och kommersiella fordon.

– Det finns stöd för sådant som adaptivt underhåll där det går att se exempelvis att den som kör på ett visst sätt behöver komma in oftare på verkstaden än någon som kör på ett annat sätt exempelvis.

Informationen kan också spridas från ett fordon till andra.

– När en långtradare exempelvis kör i en backe kan en intelligent växellåda lagra hur växlingen ska ske optimalt. Sedan minns den det. Men nu kan den dessutom skicka upp den informationen i molnet så att den distribueras ut till alla andra långtradare.

Vägen går via molnet och plattformen som samlar in all data och distribuerar ut den till de aktörer som kopplat upp sig och som ska ta del av den.

Men fortfarande är det långt kvar till ett fritt flöde av data konstaterar Niklas Florén.

– Vi är ju inte som Google som lever på att sälja den data som de samlar in. Vi äger inte de data som flödar in – det gör fordonsägarna och andra som använder sig av vår plattform.

I fallet med att lära lastbilar att lägga in rätt växel i backarna så är alla data helt anonymiserade.

– Det gör att alla känner sig säkrare på att det inte kommer i konflikt med deras affärer. Man vill också vara väldigt säker på att man inte löper risk att bli hackad. Det är fullt förståeligt så det är viktigt att gå varligt fram.

Fast på sikt är Niklas Florén övertygad om att det kommer att förändras.

– Vi är fortfarande bara i början. Det finns så stora fördelar med att dela data så att det kommer att ändras – att få reda på att det är halt och att du behöver sakta ner är bra för alla oavsett vem som tillverkat fordonet. Så det kommer att hända, säger han.

– Det uppkopplade samhället är på väg och det är ju så att ingen egentligen behöver åka runt och leta parkeringplatser ­– klart vi vet var det är ledigt. Det som bromsar är att många partner fortfarande inte är överens.

Även de interna processerna förändras av alla de data som samlas in.

– Vi får in så väldigt mycket information så vi kan optimera vår produktlinje.

När tjänsterna blir mer affärskritiska än era produkter ­– hur gör ni då för att få med alla i ert eget företag?

– Det var nog svårare när vi började för 20 år sedan. Nu är det ju en generell trend och man kan inte öppna en dagstidning utan att se en uppkopplad glödlampa eller ett uppkopplat tennisracket. Då är det lättare att få in innovationen hela vägen.

Läs också: Så ska Volvos lillasyster Lynk bli bilarnas Apple

Även om det händer mycket när det gäller internet of things och uppkopplade föremål tror inte Niklas Florén att allt kommer att förändras lika snabbt som Iphone vände ner på hela mobilmarknaden.

– Komplexiteten är allt för stor. Men med Tesla kan vi se vad som är möjligt med uppkoppling. Hur det går att lägga in autonoma funktioner i ett befintligt fordon genom en mjukvaruuppdatering i stället för att vänta till nästa årsmodell.

Redan i dag är de flesta kommersiella fordon uppkopplade och om ungefär fem år är även privatbilarna det.

– Vi går till tjänster kontinuerligt, mer och mer och eko-systemet växer kontinuerligt. Men det är svårt att säga när den stora aha-upplevelsen kommer, säger Niklas Florén.