Robert Ekström, som tidigare var Norden- och Baltikumchef för EMC, är numera vd på svenska JonDeTech, ett bolag som har utvecklat det man kallar nästa generations IR-sensor.

– Vi bedömer att vi kan vara väldigt konkurrenskraftiga med de där, säger han och pekar på den lilla plastboxen på skrivbordet som ser ut som en liten myrstack fylld med små sensorer.

Den kvadratiska standardvarianten av sensorn är 3,3 millimeter bred och 0,17 millimeter hög, men Robert Ekström är noga med att poängtera att ett av bolagets främsta konkurrensmedel är att sensorn går att få i den form och storlek man önskar. Och efter ett antal år av forskning säger han att bolaget nu är redo att äntra marknaden på allvar.

Läs också: Svenska Dell och EMC firar efter megaaffären: "Alla vill jobba med oss"

På JonDeTech beskriver man det som den tunnaste sensor som kan produceras till låg kostnad i stora volymer. Och givetvis är den stora iot-våg som råder en viktig marknad som man vill slå sig in på.

– Det här är ett superspännande företag som grundar sig i forskning på KTH. Sensorer är bryggan mellan det analoga och digitala och vi ser nya tillämpningsområden växa fram varje dag. Vi ser att potentialen är enorm i takt med att sensorer nu kan byggas in i alla möjliga tillämpningar med allt från intelligenta hem, uppkopplade städer, miljö- och energiteknik, konsumentelektronik, kläder, medicinteknik till säkerhetslösningar, säger Robert Ekström.

Han vill inte avslöja några namn på potentiella partner men uppger att det är ”många stora bolag” som har visat intresse för sensorerna.

– Vi har haft en del intressanta möten och har en del affärsprocesser vi är inne i där vi kommit långt fram. Framför allt när det gäller internet of things, säger han och lovar att man inom kort ska presentera den första kommersiella applikationen för produkten.

Exakt hur den affären blir återstår att se. Antingen säljer man endast sensorn eller så bygger man hela modulen (elektronik och mjukvara) kring sensorn för helt färdig applikation och integration.

– Vi kan egentligen ändra den och utforma den hur som helst, vi ändrar bara lite i filen. Tittar man på exempelvis bilindustrin, som är det mest sensortäta som finns så finns det många frågeställningar om hur de ska vara. Ska de vara runda, ska de ha hål i mitten. Vi kan göra olika formfaktorer beroende på vad kunden vill ha.

Själv pratar han annars mycket om att han ser en stor potential i marknaden för konsumentelektronik.

– Mobiler har till exempel aldrig kunnat ha en ir-sensor förut, men den här är tillräckligt liten för att möjliggöra implementering i en mobil. Där finns det onekligen volymer som är intressanta.

Läs också: Lagring är inte bara lagring – det är supporten som avgör

Än så länge är bolaget helt privatägt och har 15 anställda, inklusive forskargänget på KTH, som leds av Mikael Lindeberg, som grundade bolaget 2003, och är en av storägarna. Inför bolagets nästa fas räknar man med att ta in 50 miljoner kronor i riskkapital efter nyår.

– Då kan vi säkerställa att vi investerar i rätt människor, inte minst för säljorganisationen. Det är viktigt för att kunna ta nästa steg, säger Robert Ekström, som också är delägare, men inte vill kalla sig storägare.

– Jag är inte en av storägarna, men jag är en av delägarna. Jag kunde antingen gå in som anställd vd eller gå in som en av delägarna när det här dök upp. Det känns som det här kan bli något riktigt, riktigt roligt och då vill jag gärna vara med.

Att han hamnade på JonDeTech var mer av en slump. Närmast anslöt han efter en kortare sejour som Nordenchef på molnbolaget Servicenow. Men han är nog främst känd i it-branschen för att han ledde EMC under sex år. Och han låter glad och uppspelt över att ha lämnat it-jätten för att istället leda ett litet svenskt bolag som är i början av sin resa.

– Jag ska inte säga att det är en trygg miljö att leda ett amerikanskt bolag, men det här känns ändå lite som att kasta sig ut från 18:e våningen, säger han och blickar ut över Sergels Torg och City från kontoret som passande nog ligger just så högt i en av Hötorgsskraporna.

Men givetvis har han en hel del nytta av sin tidigare resa, där han även hunnit med att avverka uppdrag på Fujitsu, Dell och Xerox.

– Det jag kan är ledarskap och att bygga en organisation och se till att anställa rätt människor. Oavsett hur bra eller dålig du är handlar det om att bygga rätt lag med rätt människor. Viljan och ambitionen är viktig. Det här är ny och okänd mark och det är många aspekter som ska tas hänsyn till i det här läget, som kapitalanskaffning och att sätta en go to market-strategi.

Hade han varit kvar på EMC hade det nog funnits en hel del att göra också eftersom bolaget just nu genomgår en stor sammanslagning med Dell.

– Det ska bli väldigt intressant att följa det från sidlinjen, säger han och flikar återgigen in hur kul det är att testa en ny värld bortom de etablerade internationella jättarnas dotterbolag.

– Det här är så klart en riktig klyscha, men jag vill inte bli 65 år och titta tillbaka och inse att jag inte vågade testa.