Det var i onsdags eftermiddag som en databas med kunduppgifter från olika operatörer som är anslutna till Zitius bredbandsnät läckte ut och hamnade hos andra operatörer.

– Helt krasst handlar det här om ett misstag. En enskild medarbetare har frångått våra rutiner. Vi beklagar det och försöker nu se till att det inte kan hända igen.

Läs också: Bahnhofs vd är ständigt i nya konflikter. Därför håller Jon Karlung aldrig tyst.

Bahnhof är en av de operatörer som har kunder vars uppgifter läckt och företaget uppger i ett pressmeddelande att hela läckan totalt rör runt 5 600 kunder.

– Jag vill inte kommentera deras uppgifter, det får stå för dem, säger Anna Lyckner som inte vill gå in på antalet drabbade kunder.

Däremot bekräftar hon att det rör sig om kunder i norra Stockholm och att databasen landat hos fem, sex operatörer totalt.

Anna Lyckner vill också tona ner det inträffade och säger att uppgifterna aldrig varit ute hos andra slutkunder eller öppet för alla utan just bara hos andra operatörer.

– Vi har varit i kontakt med alla och de ska radera uppgifterna.

Hur kan ni veta att de raderas?

– Vi har avtal med alla och de lyder också under personuppgiftslagen, säger Anna Lyckner.

– Det finns ingen anledning till oro, uppgifterna har gått ut bara till ett smalt kluster och vi har ett sjyst samarbete mellan alla olika operatörer.

Läs också: Hackare gick tomhänta från attacken mot San Francisco
 

I ett pressmeddelande skriver Bahnhof att databasen innehåller sådant som kundnummer, förnamn, efternamn, personnummer, telefonnummer, mobil, e-post, lägenhetsnummer, gatuadress, uppgång, våning, typ av bredbandstjänst, tjänstenod, switchport och tjänsteleverantör.

– Det är utförliga personuppgifter, och att sprida dem kan vara brottsligt. Exakt hur allvarligt det är kan bara de drabbade personerna själva bedöma. Men jag ser det som väldigt allvarligt. Våra kunder ska kunna lita på att deras uppgifter behandlas under stor sekretess, inte skickas iväg till ett drygt dussin främmande företag och deras anställda, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Incidenten ska nu granskas av Post- och telestyrelsen,.

– Vi handlägger den efter våra vanliga rutiner och ska titta på rapporter från både Bahnhof och Zitius, säger presschefen Peter Ekstedt.